Fa molts anys, l’Alfonso Carlos
Comín va ajudar-me a entendre el sentit del silenci de Jesús quant, davant de
Pilat, callà a la seva pregunta: ¿què és la veritat?. Des de llavors tinc
prevenció als portadors de veritats absolutes, en qualsevol àmbit. Intento
estar atent als camins que Déu obra per trobar la Veritat entre les moltes
veritats que es teixeixen en la vida. Només l’Absolut és font de sentit per la
veritat que explica moltes de les preguntes que ens fem les persones. Però
avui, la veritat és objecte de transacció entre els nous mercaders del temple
de la comunicació. Fins al punt que es difumina el mateix valor de la veritat i
es torna a formular, en un altre sentit, la pregunta de Pilat.
Durant una campanya electoral hi
ha qui diu algunes mentides o transmet informacions parcials que es presenten
com a veritats. Un exemple, ¿és veritat que per culpa dels immigrants s’han
introduït de nou certes malalties, tal com s’ha volgut fer creure?. Els
periodistes recullen acríticament qualsevol informació i la donen per bona en
la mesura que pot esdevenir notícia rellevant. ¿Què passaria si algun
periodista tinguessin més sentit crític i anés a consultar realment les fonts
de la informació?. Probablement es descobriria l’engany. Però en aquest casos
la veritat ja no seria notícia, mentre que la mentida sí. Fa uns pocs anys, en un
documental de TV3 sobre l’obra d’un insigne i erudit sacerdot, mort no fa
massa, el realitzador de la sèrie no li va agradar l’enquadrament que sortia de
la tomba on està enterrat el sacerdot i decidí recrear-la traslladant la creu i
l’estela funerària a un altre indret més fotogènic. El resultat final és que l’espectador
atorgà a la recreació la categoria de veritat. Tornant a la campanya electoral,
¿què passa amb els cartells d’alguns candidats on el retoc fotogràfic ha treta
arrugues, a allisat la pell fent-la com de porcellana o ha estilitzat la
imatge?,¿són admissibles aquestes recreacions?, ¿quin sentit tenen aquests
enganys?, ¿per què amagar la realitat?.
Cap d’aquestes preguntes són
accessòries, ja que si donem per bones aquestes llicències, podríem sospitar
que bona part del que es comunica pot estar manipulat per fer-nos creure allò
que no és. Com la famosa tècnica cinematogràfica anomenada “nit americana” que
permet filmar una escena simulant que és de nit quan en realitat és de dia. La
fantasia creativa substitueix la realitat. Tot es confon i nosaltres també.
Així la veritat esdevé un objecte d’intercanvi al servei d’unes finalitats que
són elevades a la categoria d’absolutes. Cal tornar a la pregunta de Pilat i,
enfront dels nous relativismes, tornar a escoltar la pregunta ¿què és la
veritat?.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada