El blog “Montserrat
projecte de vida” promogut per un grup de monjos de Santa Maria de
Montserrat publica regularment textos que ajuden a millorar la vida espiritual
de les persones. Aquestes reflexions ajuden a fer possible el que ens recomana
sant Pau en la seva carta als cristians de Roma: “No us emmotlleu al món present; deixeu-vos transformar i renoveu el
vostre interior, perquè pugueu reconèixer quina és la voluntat de Déu, allò que
és bo, agradable a ell i perfecte.” (Rm 12,2). Per això vull compartir les
reflexions d’aquest grup de monjos. Donat que demà és sant Benet he trobat
adient reproduir dues reflexions sobre la Regela que ordena la vida monàstica
dels benedictins i benedictines
“D’aquesta
exhortació quaresmal se’n desprèn que els monjos disposen tal vegada d’algun
moment en el qual els és permès de parlar i, fins i tot, de bromejar,
activitats que, durant la Quaresma, convé moderar amb vista a potenciar aquest
altre goig espiritual més profund que prepara a la celebració del sagrament
pasqual. Un dels instruments de l’art espiritual diu així també: «Risum multum
aut excussum non amare» (RB 4, 54). El monjo benedictí, sense apartar-se mai de
la moderació i de la gravetat, disposaria, doncs, d’uns espais i d’uns moments
per a l’efusió espontània, per a l’entreteniment sa i beneficiós, tal com
llegim en el bonic apotegma de sant Antoni del desert. També com ell, Benet
deuria mostrar-se condescendent envers els germans amb vista a llur distensió
espiritual, amb vista al goig i a la pau dels cors.” Fra Lluís Solà, monjo del Monestir de Poblet
“Marta, Marta,
et preocupes i et neguiteges per preparar moltes coses, i només poques són
necessàries o una de sola. Maria ha escollit la bona porció, que no li serà pas
presa”. (Lc 10:41-42)
“Reunits,
doncs, tots alhora, que diguin les completes, i, en sortir-ne, que no es permeti
a ningú de tornar a dir res” Del capítol
quaranta-dos de la Regla de Sant Benet, «Que ningú no parli després de
completes»
“De vegades
voldríem un camí fàcil, o un camí que demanés només el grau d’abnegació que
nosaltres estem disposats viure; el nostre moment cultural ho afavoreix amb la
recerca de satisfaccions i de felicitat a baix cost. En canvi, el camí
evangèlic és el de participar “dels sofriments del Crist amb la paciència” (RB
Pròleg, 50).” P. Abat Josep M. Soler, 13 març
2010
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada