Josep Miquel Bausset, monjo de
Santa Maria de Montserrat, en un recent article al diari Regió 7, reflexionà sobre
el sentit del celibat a l’Església catòlica. He aprofitat algunes de les seves
idees per escriure aquesta nota sobre el celibat dels capellans. Resumeixo tot
seguir algunes de les seves idees. Bausset recordà que el papa Francesc, de
retorn al viatge a Terra Santa, el maig del 2014, afirmà que «el celibat no és un dogma de fe, és una
regla de vida», i per aquest motiu, «en
no ser un dogma de fe, la porta és oberta». Sorprenents paraules que
permetien intuir que alguna cosa s’estava movent entorn al tema del celibat. El
Papa també va recordar que «l’Església
catòlica té preveres casats en els ritus orientals». Són els capellans
catòlics de les Esglésies orientals (maronites, armenis, melquites, coptes...)
en plena comunió amb Roma i que mantenen el caràcter optatiu del celibat dels
preveres. Cal recordar que els preveres casats anglicans, en ingressar a
l’Església catòlica, els ha estat permès, de continuar amb el matrimoni. Situació
que es dóna també amb aquells diaques anomenats permanents que són ordenats
després d’haver contret matrimoni. Ja el Concili Vaticà II, recorda Josep
Miquel Bausset, en el Decret sobre els preveres, ja indicava que el celibat «No s’exigeix per la naturalesa mateixa del
sacerdoci, com apareix per la pràctica de l’Església primitiva, i per la
tradició de les Esglésies orientals, on a més d’aquells que escullen el
celibat, hi ha també preveres casats». De fet, l’Església primitiva no
tenia el celibat com a condició sine qua non perquè un cristià fos ordenat
prevere o bisbe.
Ara, la comunitat catòlica ha
conegut el document de treball del proper sínode de l’Amazònia que ha de
celebrar-se a la tardor vinent a Roma. El capítol 4 de la tercera part del
document preparatori, obre el debat sobre el celibat. El text obre una nova
perspectiva perquè convida a estudiar «la
possibilitat d’ordenació presbiteral de persones, encara que tinguin una
família constituïda i estable». Sembla que el papa Francesc, aprofitant la
reflexió sobre la situació pastoral a l’Amazònia, vol introduir un nou
replantejament del celibat presbiteral. Hi ha una corrent dins de l’Església
catòlica decidida a obrir el debat sobre aquest tema. L’important cardenal
brasiler Claudi Hummes a defensar aquest debat: “«el celibat no és part del dogma de l’Església i la qüestió està oberta
a discussió». Sembla que l’Església catòlica vulgui iniciar la revisió en
profunditat de la qüestió del celibat dels preveres. Com diu Josep Miquel Bausset al final del seu
article: “si les Esglésies orientals
tenen el celibat opcional per als preveres, per què no pot ser també així a
l’Església Llatina?” . Així, com que el celibat dels preveres no és cap
qüestió que afecti el dogma de l’Església, sempre és possible de revisar aquesta
norma que existeix a l’Església Llatina. Caldrà fer-ho amb un esperit obert i
deixant-se guiar per l’Esperit perquè com digué el papa Francesc en una homilia
el 12 de maig del 2014 deia: «Qui soc jo
per posar traves? Qui som nosaltres per tancar portes? L’Esperit Sant és el qui
fa que l’Església camini. Cada vegada més, més enllà dels límits, més
endavant».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada