L'equitat també es projecta sobre
la justícia, doncs el dilema no se situa tant entre igualtat i justícia, sinó
entre justícia i equitat. L'exercici de la justícia està estretament vinculat
amb l'equitat. Crec sincerament que el concepte de justícia distributiva
s'aproxima més al concepte d'equitat. La moderna concepció de justícia va
estretament unida al principi de justícia social. Aquesta justícia reivindica,
per sobre de tot, una més justa distribució. Al voltant de la justícia
distributiva s'han desenvolupat dues actituds que durant molt de temps han
estat enfrontades i abismalment distanciades. Per les corrents més propers al
liberalisme la justícia distributiva consisteix a donar a cadascun d'acord amb
els seus mèrits; en l'altre extrem se situarien els partidaris d'una justícia
redistributiva segons la qual: a cadascú segons les seves necessitats. Ara,
després d'haver comprovat els fracassos causats pel darwinisme social,
aplicació extrema de la primera actitud, i la incapacitat dels diversos models
del socialisme real, pretesa realització històrica de la segona actitud, seria
aconsellable progressar cap a un intent de síntesi que permetés conjuminar el
mèrit (construït sobre la competitivitat, l'esforç personal, l'ambició) amb
l'atenció a les necessitats personals a través de la solidaritat i una
orientació preferent cap a la igualtat.
L'extensió equitativa de la
llibertat i la justícia comporta que els sistemes jurídics i culturals estiguin
presidits pel sentit de la justícia distributiva. Un tema recurrent en aquesta
trobada amb els liberalismes ha estat el paper de l'Estat. Aquest, mitjançant
una pràctica redistributiva, ha de procurar que els béns socials no quedin a
mercè exclusiva de la lògica del mercat. Aquesta apreciació considera les
estructures estatals com a operants a favor de la justícia, de tal manera que una
política solidària no pot existir sense el compromís de l'Estat. Però ara
comencem a descobrir que això, encara que sigui necessari no és suficient per
atendre la complexitat de les societats modernes. Doncs en aquestes han
aparegut nombrosos conflictes que no són explicables ni es poden solucionar per
una millora continuada dels mecanismes distributius de la riquesa. Aquests
problemes nous, inèdits en els debats vells amb el liberalisme, exigeixen nous
escenaris per prosseguir el diàleg a fi d’ajustar el mercat i els seus aspectes
col·laterals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada