Avui he sentit un interessant debat
sobre l’Església catòlica a Catalunya Ràdio en el programa dels matins de Manel
Fuentes. Han estat ben formulades les intervencions de Xavier Morlans, Enric Canet
i Domènec Sesmilo i han resultat colpidores les intervencions d’algunes
persones que volien explicar les seves experiències i vivències. Recordo el que
ha dit una dona divorciada i tornada a casar en relació a les dificultats que
té en combregar perquè la condiciona la prohibició de rebre la comunió als divorciats.
I ha explicat, com anècdota el dolor que sentí en el funeral del seu pare al no
poder combregar perquè interiorment creia que no ho podia fer. L’alternativa,
ha dit la senyora, ha estat establir una relació personal i directa amb Déu
sense intermediaris eclesials. Un altre testimoni ha estat la mare d’un noi
homosexual que demanava que l’Església els respecti i els estimi. Aquesta
senyora, catequista d’una parròquia, ha explicat quina era l’actitud amorosa
reclamava a l’Església davant d’aquesta situació. Han estat uns testimonis
colpidors perquè han plantejat amb cruesa uns problemes que els catòlics no
tenim eclesialment resolts.
Un dels tertulians, el sacerdot
escolapi Enric Canet, ha argumentat que davant de conflictes entre la
consciència i la normativa, l’Evangeli de Jesús anteposa primer la consciència.
És cert, quan la normativa es viscuda com una dificultat de relacionar-se amb
Déu llavors preval la consciència. Això m’ha fet recordar el relat de les
espigues i el compliment del precepte del dissabte. “Un dissabte, Jesús passava per uns sembrats. Tot fent camí, els seus
deixebles es posaren a arrencar espigues. Els fariseus li van dir: --Mira, per
què fan en dissabte això que no és permès? Jesús els respon: --¿No heu llegit
mai què va fer David quan van tenir necessitat de menjar ell i els qui anaven
amb ell? Tal com es diu en el passatge del gran sacerdot Abiatar, David va
entrar al temple de Déu, va menjar els pans d'ofrena, que solament poden menjar
els sacerdots, i en va donar també als qui l'acompanyaven. I els deia: --El
dissabte ha estat fet per a l'home, i no l'home per al dissabte. Per això el
Fill de l'home és senyor fins i tot del dissabte” (Mc 2,23-28).
L’experiència cristiana és una
experiència de llibertat i de vivència espiritual d’una relació personal amb
Déu, viscuda en la comunitat eclesial, però que mai les normes d’aquesta han
d’anul·lar el vincle amb el
Transcendent. Molts cristians temem la seva pròpia llibertat i anteposen a ella
l’obediència la Llei, prengui aquesta el nom que li vulguem donar. Altres opten
per ser coherents amb el relat de l’Evangeli i situen la seva consciència,
madurada a partir d’una experiència de fe, abans que la norma eclesial. Tot i
les dificultats que això comporta en algunes ocasions. Crec que, en el fons, la
diferència entre aquests cristians no està en la seva fe, segur que ella és
profunda en els dos casos, sinó en la importància que es dóna a la normativa o
a la consciència en la vida personal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada