El desert forma part de l’imaginari cristià com un lloc de renovació
interior, a més de ser un espai d’aïlliment en relació a un ambient mundà. Quan
el cristianisme esdevingué religió d’Estat, amb tota la renuncia de vigor i
profetisme que comportà aquesta decisió, aquesta circumstància animà a alguns
cristians a encaminar-se al desert. Allí, amb distància dels problemes que
representava pel cristianisme el seu encaix amb la nova situació socio-política,
aquests cristians emprengueren un camí de defensa dels elements identitaris de
l’experiència cristiana. Eren uns radicals, perquè volien anar a l’arrel del
cristianisme que consideraven atrapat per uns interessos de poder.
El camí de la radicalitat del desert era un estil de vida senzill que volia
amarar l’existència en una comprensió contemplativa de les Sagrades
Escriptures. L’opció del desert, en un primer moment, foren decisions personals
sense cap ànim de continuïtat fundacional. El desert proporcionava solitud i
silenci, enfront la deriva bulliciosa que anava prenent el cristianisme. Aquest
esdevenia un fenomen urbà i es barrejava amb infinitat de propostes culturals
que capgiraven el que era genuí en l’experiència cristiana. L’esquema mental
era simple: en el desert hi ha havia la possibilitat d’experimentar a Déu, fora
d’ell, era un terreny propici del Maligne.
El silencia era la via per
apropar-se a Déu. Hi havia massa soroll en les societats d’aquells temps per
poder escoltar i trobar-se amb Déu. Per això calia anar al desert per situar-se
en actitud de cerca de Déu. Avui, segles després d’aquelles primeres
experiència inicials, podem recuperar-ne el seu esperiti. També estem
necessitats ara de trobar aquests grans moments de silencia per escolar a Déu i
escoltar-nos. Ens cal prendre distància del soroll ambiental, i del propi
soroll interior, per poder deixar que Déu entri en la pròpia vida i se’n faci
present. Llavors, des d’aquest silenci profund, podrem escoltar a Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada