El
ministre francès d’Educació, Vincent Peillon, ha anunciat que en el proper curs
els escolars francesos tindran una assignatura obligatòria i avaluable destinada
a l’aprenentatge de la moral laica.
Segons aquest ministre l’objectiu és ensenyar el conjunt de principis i valors
que han de ser comuns a tots els ciutadans, al marge de les seves creences
religioses. Pel senyor Peillon, aquests valors són essencial per la “regeneració intel·lectual i moral del país”.
Voldria
introduir algunes reflexions sobre aquesta iniciativa. En primer lloc, estic d’acord
que cal ensenyar moral en les escoles. Però aquesta moral no es pot expressar
en termes de laïcitat, sinó sota la formulació de moral cívica. Tota proposta de moral
laica es formula, encara que sigui implícitament, en clau de confrontació
amb les morals religioses i això no és
bo per la convivència. Mentre que la moral
cívica pot ser l’espai de trobada de les diferents morals, al marge de
quines siguin les seves inspiracions.
Tampoc
m’agrada que per justificar aquesta moral es parteixi de la idea
regeneracionista, ja que la història demostra que sota aquesta voluntat s’han
amagat bastant totalitarismes o visions fonamentalisme. Seria millor construir
un altre relat més obert que el que ha fet servir el ministre Peillon.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada