Avui és un dia de silenci. De meditació
sobre el silenci que s'ha estès sobre el món per la mort de Jesús. El silenci,
no només és un recurs per aprofundir en nosaltres mateixos, el silenci també és
pot escoltar, contemplar, viure'l, desitjar-lo. Per mi el Divendres Sant sempre
ha estat un dia associat amb el silenci. Des de fa temps durant aquest dia m'ha
agradat organitzar la meva litúrgia particular a l'entorn d'una lectura
reposada, lenta i contemplativa del text de la passió, anar repetint el verset "Pare, confio el meu alè a les vostres mans", escoltar en
silenci els improperis -"Poble meu
que t'he fet, en que t'he entristit, respon-me!."; cantants en català
pels monjos del monestir de Santa Maria de Montserrat i després en la versió
polifònica feta per Palestrina, i deixar-me seduir per la intensitat de
l’Stabat Mater de Pergolesi. Després, quan el silenci de la tarda és més
penetrant vaig als oficis en qualsevol parròquia del lloc on estigui. Fent
aquesta petita litúrgia transmeto a Jesús la meva solidaritat en el moment de
la seva mort. Són uns moments de profunda espiritualitat en la qual els
sentiments es situen a flor de pell. Difícilment s’assoleix un clímax emotiu
com aquest dia. Només té un equivalent en la joia del Nadal. Durant l'any puc
escoltar les mateixes peces musicals o llegir les mateixes lectures, però la
sintonia de l'esperit no és la mateixa.
Les lectures matinals d’avui m'han
conduit a través del salm 50 "Compadiu-vos
de mi...Ara reconec les meves faltes, tinc sempre present el meu pecat...La
víctima que ofereixo és un cor penedit, un esperit que es penedeix...Vos
estimeu la veritat al fons del cor..Quin goig aquets ossos que havíeu fet pols".
En poques paraules el salmista ajuda a situar-se en una actitud de penediment,
de prendre consciència de la condició de pecadors i oferir el cor sincer com a
penyora de redempció. El reconeixement de la condició pecadora és la millor
ofrena que plau a Déu i tot seguit, amb la mateixa actitud, es percep la joia
de sentir-se estimat. La següent lectura Ha 3,2-19 mostra el misteri d'un Déu
que és present i absent a la vegada. Un Déu que és absent "Senyor, he sentit el que havíeu fet, he
vist, Senyor, la vostra obra. Manifesteu-lo al nostre temps, al nostre temps
feu-la conèixer". Aquesta absència també es palesa en els moments de
perill "sortiu a salvar el vostre
poble i a socórrer el vostre ungit". Aquest absència de Déu fa suar
sang a Jesús, també Ell l’experimenta. Ell
mateix es sentí abandonat per Déu en el moment d'intensa vivència
d'amor. Déu no es feu present.
Però malgrat la sensació d’aquesta
aparent absència Déu esdevé vivència omnipresent. En el mateix text d’Ha 3,2-19
se'ns diu "el Sant arriba des de la
muntanya de Faran, la seva glòria cobreix el cel, i amb la seva majestat omple
la terra". Certament, cadascú de nosaltres pot experimentar que podem
transitar d’una sensació de que l'absència Déu ho omple tot i viure que la seva
presència és salvadora, "celebrarè
el Senyor, feliç de veure que Déu em salva". Déu mai deixa sòl als
seus estimats. Simplement intervé quan cal, no quan volem nosaltres. Hem de
deixar el nostre alè a les seves mans. No només quan la mort esdevé una
afirmació irreparable, sinó com una actitud permanent davant vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada