Moltes persones tenen dolor. Aquest és
causa de patiment i sofriment. El dolor pot ser resultat d’una malaltia o d’una
pena. S’associa el dolor al sofriment físic, a una sensació penible d’una part
del cos que causen certes lesions. Però també s’expressa com un sentiment
penible que experimenta l’ànima, comparable al sofriment físic, causat per la
pèrdua d’un ésser estimat, per un fort desengany o pel penediment. Hi ha una
profund dolor, un dolor que sembla ser inconsolable. El cant del servent d’Isaïes
parla del dolor quan descriu el Servent un “ home fet al dolor i acostumat a la malaltia. Semblant a aquells que ens
repugna de mirar, el menyspreàvem i el teníem per no res” (Is 53,3). El dolor de patiment troba la seva
màxima expressió en el sofriment extrem d’una persona davant la irreparable
pèrdua d’un ésser estimat. La descripció gràfica que proporciona l’Stabat Mater és una bona metàfora
d’aquesta situació. El dolor de la mare per la pèrdua del fill integra aquesta
expressió màxima del patiment.
¿Què fer davant del dolor?, ¿és
possible assumir-lo?, ¿què fer davant del dolor dels demés?, ¿hi ha explicació
davant del dolor quan el seu patiment sembla crueltat?. El salm 41 diu “Feliç el qui s'interessa pel desvalgut! En
temps difícils, el Senyor el salvarà; el Senyor li guardarà la vida, el farà
feliç a la terra; no el deixarà a mercè dels enemics. El Senyor el sostindrà en
el llit de dolor, se n'ocuparà durant la seva malaltia. Jo clamo: «Senyor,
compadeix-te de mi. He pecat contra tu, guareix-me!»” (Sl 41,2-5). Déu està
al costat dels qui pateixen aportant-los consol. El mateix Isaïes en el seu
cant del Servent, prefiguració del que serà Jesús, parla de que aquell “De fet, ell portava les nostres malalties i
havia pres damunt seu els nostres dolors. Nosaltres el teníem per un home
castigat que Déu assota i humilia. Però ell era malferit per les nostres
faltes, triturat per les nostres culpes: rebia la correcció que ens salva, les
seves ferides ens curaven” (Is 53, 4-5). El que Jesús aporta a la història
de la salvació, l’amor, és la resposta que Déu dóna al dolor del patiment.
És cert que qui pateix pot trobar poc
consol en el seu sofriment quan la intensitat d’aquest esdevé insuportable. Per
això necessita rebre l’amor dels demés per fer suportable el seu patiment. La
resposta humana davant del dolor no ha de ser cap negació; cal acceptar-lo en
l’esperança de que la tendresa i afecte dels demes serà un bon bàlsam per
combatre’l. La compassió misericordiosa és l’actitud que cal adoptar davant del
dolors dels demés. És el que feren els amics de Job davant del seu gran dolor “Set dies i set nits es van estar al seu
costat, asseguts a terra, sense dir ni un mot, perquè veien que el dolor de Job
era molt gran” (Jb 2,3). El propi Job experimentà la humiliació que genera
un dolor incomprés “vosaltres em mireu de
dalt a baix i em tireu en cara el meu dolor” (Jb 19,5), ¿a qui no fa cridar auxili el dolor? (Jb
30,24). En cada persona que pateix hi ha una mirada que reclama consideració,
acompanyament i amor. Cada persona que sofreix pel dolor és una imatge del
propi Crist que també patí pel sofriment de tots.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada