No és habitual que reescrigui i editi els meus
comentaris. Però aquest, en concret, ho he fet. Una part d’aquesta nota fou
escrita a la tarda del diumenge, mentre coneixia com s’havia transcorregut
l’acte de beatificació a Tarragona i fou publicada amb el títol “Decepció ¿tant
costa demanar perdó?.. Una altra part del comentari ha estat sobreafegit un cop
escoltades algunes valoracions i les observacions d’un bon amic que em sosté en
la seva pregària i m’ajuda en les seves reflexions
Estic decebut. Aquesta és la sensació que tinc a la tarda d’aquest diumenge de saber com s’ha desenvolupat la cerimònia de beatificació de les 522 persones assassinades en motiu de la seva fe. Perquè això és inqüestionable. La mort d’aquestes persones fou per la seva condició de cristians, per això l’Església els dóna la categoria de màrtirs. Cada grup humà té els seus. Avui els catòlics honorem els nostres.
Estic decebut. Aquesta és la sensació que tinc a la tarda d’aquest diumenge de saber com s’ha desenvolupat la cerimònia de beatificació de les 522 persones assassinades en motiu de la seva fe. Perquè això és inqüestionable. La mort d’aquestes persones fou per la seva condició de cristians, per això l’Església els dóna la categoria de màrtirs. Cada grup humà té els seus. Avui els catòlics honorem els nostres.
La meva decepció és que la
Conferència Episcopal Espanyola no ha tingut la dignitat de fer allò que quasi
estigué a punt de fer l’Assemblea Conjunta de Bisbes i Capellans l’any 1971:
demanar perdó per la legitimat que l’Església espanyola donà a la Guerra Civil.
En aquells moments hi havia la consciència de que calia demanar perdó perquè
l’Església havia qualificat la revolta dels militars com una Creuada. Terme de
connotacions religioses evocadores dels exterminis dels cristians contra els
infidels. Però la petició de perdó no fou possible per uns pocs vots.
L’Església catòlica hauria d’haver demanat perdó, un cop més, i setanta vegades
més si calgués, com a contrició de no haver sabut ser, en el seu moment,
instrument de reconciliació, diàleg i pacificació. Feu el contrari. Una part
d’aquesta església optà per l’odi fratricidi. Anys més després, aquesta
església hauria haver estat generosa en el perdó tal com Jesús el practicà i
ensenyà. Era un gest moral que hauria tancat definitivament les portes a
l’anticlericalisme que tan malt feu a l’Església del nostre país i que avui
encara obté importants rèdits davant la ceguesa d’algunes jerarquies eclesials.
Quasi trenta anys després la
Conferència Episcopal Espanyola no ha tingut la talla moral de fer l’acte de
contrició que encara restava pendent per tancar definitivament un dels episodis
de la Guerra Civil i del franquisme. Estic decebut, però no desenganyat perquè
no tenia massa confiança que això pogués passar. Perquè el nucli més tancat de
l’episcopat espanyol està convençut de que no cal demanar perdó de res. En el
seus esquemes mentals no hi ha espai pel penediment per aquest tipus
d’actuacions. Això, és el que em preocupa. Perquè només des d’aquest
convenciment aquestes persones poden passar per alt les complicitats eclesials
necessàries i sostingudes mantingudes amb el franquisme, o ara alimentar la
confrontació, la intransigència i l’agressió contra Catalunya des dels alguns
canals de comunicació participats per la Conferència Episcopal Espanyola.
També els anticlericals haurien
de ser generosos amb les seves actuacions i manifestacions. Certament, l’odi
repressiu perseguí fins a l’extermini de moltes persones que feien de les seves
idees un valor suprem. Però també hi hagué persones que, guiades per un
fanatisme extrem perseguiren a altres per motiu de la seva fe i actituds. Ningú
pot prendre’s la justícia per la seva ma practicant-la al peu d’una cuneta o en
la tàpia d’un cementiri. També cal escoltar les veus del perdó en aquells que
es poden sentir ofesos per alguns silencis eclesials. La legitimitat
democràtica del govern republicà quedà sobrepassada per unes actuacions
totalment amorals, però eren els governants els que tenien la responsabilitat
d’evitar i controlar l’odi desfermat contra els catòlics durant els
començaments de la Guerra Civil. També cal reparar cívicament aquestes morts
absurdes.
El màxim respecte i admiració que
mereixen els beats màrtirs, no ha de fer-nos oblidar que en aquella
confrontació l’Església es va deixar utilitzar per un règim totalitari. El
règim es serví de l’Església, però una part important d’aquesta es trobà còmode
en aquesta instrumentació i se’n beneficià. Això forma part també de la memòria
històrica del nostre país, com formen part també tots els morts deguts al
fanatisme ideològic o la repressió franquista. Com digué recentment l’abat de
Santa Maria de Montserrat, Josep Maria Soler, “mai no podem instrumentalitzar els mort, i menys encara les víctimes
d’assasinats”.
Es per això que esperava un gest
a favor de la contrició definitiva per part de la Conferència Episcopal
Espanyola. Aquesta té en bona part de l’Església catalana un exemple del camí a
recórrer en aquest sentit. És cert que en alguns importants catòlics estigueren
compromesos amb el franquisme des del primer moment, però altres, com el
cardenal Barraquer o el mateix Carrasco Formiguera, i molts altres, es
mantingueren fidels al govern escollit democràticament. El primer morí a
l’exili i el segon fou afusellat pels revoltats i en els morts republicans hi
havia molts catòlics. Bona part de l’Església catalana anà prenent consciència
del seu lloc en la història i anà comprometent-se progressivament amb la
democràcia i de les llibertats nacionals. La celebració l’any 1947 de les
festes commemoratives de l’entronització de la Mare de Déu de Montserrat foren
el primer gest públic per la reconciliació entre els germans que havien estat enfrontats
per una guerra. Anys després, el 1958, en l’homilia de l’abat Escarré contra el
governador civil de Barcelona, marcà un compromís clar d’aquesta església a
favor de les llibertats polítiques. Aquest gest de l’abat connectava amb el
sentiment de molts cristians que havien anat prenent consciència polític a
través dels moviments especialitzats catòlics.
Les declaracions del mateix abat
Escarré al diari Le Monde, el 1963, reforçaren aquest compromís actiu
d’importants sectors de l’Església catalana. L’entrega d’aquesta església a
favor de la democràcia i de les llibertats nacionals cada cop fou més intens.
Al costat de bisbes com Pont i Gol, Jubany, Masnou, Guix, Camprodon, Deig,
abats com Gabriel Brasó, Cassià Just o Sebastià Bardolet després, existia una
amplia xarxa de cristians compromesos per tot allò que el règim franquista
negava i perseguia. Aquestes actuacions de l’Església catalana marquen una
trajectòria que és un bon referent que l’episcopat espanyol podia haver fet
servir per argumentar la seva postura davant de la Guerra Civil. I si volien
trobar les paraules justes i adequades per parlar sobre aquestes qüestions les
haurien trobat en els documents “Arrel
cristianes de Catalunya” i “Al servei
del nostre poble” on els bisbes catalans abordaven amb encert
algunes de les qüestions reobertes arran d’aquestes beatificacions.
Molts cristians i persones
d’altres creences esperàvem un gest a favor de la reconciliació, la pau i el
perdó. Diuen que aquesta fou l’actitud que tingueren molts dels 522 beats quan
foren assassinat, per això s’esperava que l’Església avui, celebrant el
memorial del seu martiri, hagués assumit aquest perdó i l’hagués demanat a una
societat que respecte i honora la mort d’unes persones en mans de fanàtics i
intransigents o de repressors sistemàtics de la llibertat. Esperava aquest
gest. Gest que hauria de ser definitiu per evitar l’ús polític dels morts i del
perdó. Tots ens hem de reconciliar per fer possible plegats viure en a pau i
concòrdia. Voldria acabar amb les mateixes paraules que acabà el poeta Joan
Maragall el seu extraordinari article La
ciutat del perdó escrit arran de l’afusellament de Ferrer i Guàrdia acusat
falsament de ser l’instigador de la crema de convents a Barcelona el juliol de
1909. Deia el gran poeta i cristià: “Caritat
per tots!. I bella cosa fora que comencessin els més ofesos”.
No crec que avui fos el dia adecuat per fer aquesta proclama de perdo; avui no tocava, no. L'homilia del cardenal molt encertada. Jo tambe hi he estat per donar el meu petit homenatje als martirs.
ResponElimina