Contínuament apareixen notícies que evidencien
que una part de la comunitat de catalans musulmans està cada cop més agitada i
alguns opten per radicalitzar-se i tensar les relacions de convivència. En
algunes d’aquestes situacions, sembla que hi ha raons objectives que
afavoreixen aquesta deriva radical. Algunes autoritats locals acumulen errors
en la gestió de la diversitat religiosa. Les seves decisions, situades entre el
desconeixement de la regulació de l’exercici de la llibertat religiosa i la por
a la fuga de vots cap el populisme, creen tensions gratuïtes que només
serveixen per atiar la confrontació. Per la seva part, algunes comunitats
musulmanes no entenen ni assumeixen que les relaciones en l’espai públic estan
regulades per lleis i normes que s’han de respectar i complir. A més es troben
còmodes en l’enfrontament, perquè pensen que des d’un ambient tensat podran
educar la fe dels seus parroquians. El resultat final d’aquesta dinàmica
perversa és la irremeiable confrontació que altera la desitjada convivència.
El que està passant a Mollet és un exemple de
tot això. La comunitat musulmana Al Huda no ha acceptat que el nou pla
urbanístic d’aquesta ciutat impedeix fer una mesquita on ells volen. Tot i
així, compraren un local, inhabilitat d’inici per fer un centre de culte perquè
les normes del consistori impedeixen instal·lar-hi un centre de culte, arran
d'un canvi del Pla d'Ordenació Municipal del 2004. Normativa que no va afectar a
la mesquita que ja estava en funcionament per no ser retroactiu. Tot i la
prohibició del planejament feren obres per fer la mesquita que l’ajuntament
declarà il·legals i ocuparen el local per usos religiosos. L’ajuntament actuà
de l’única manera que podia: precintà el local i sancionaren diverses vegades a
la comunitat. El conflicte estava servit.
Els vectors d’aquesta tensió neixen per
l’obstinació d’alguns dels seus principals protagonistes. Per una banda, la
comunitat musulmana al Huda que, sabedors del que deia el planejament
urbanístic ha anat al xoc de trens. Tenia l’alternativa d’emprar l’oratori
situat en un polígon, tal com fa l’altra comunitat musulmana de Mollet, però no
ho ha fet. Han buscat l’enfrontament directa amb l’ajuntament. Per altra banda, fora bo revisar la consistència de l’ordenació del plantejament
urbanístic en relació a la prohibició d’instal·lació de locals de culte en determinats
zones de la ciutat. Per vàries raons. Situar-los a la perifèria de les ciutats,
com és el que pretenen aquestes normatives, els atorga invisibilitat i facilita
el seu descontrol a l’escrutini públic i dificulta la interacció amb la
ciutadania. Aspectes importants per garantir una convivència pacífica de les
religions dins de les xarxes de convivència ciutadana. L’altra raó, és més de
garanties constitucionals i es refereix a la restricció que una mesura d’aquest
tipus, segons com es formuli, pot representar per l’exercici d’una llibertat
considerada fonamental: la llibertat religiosa. Fora bo que es comencés a
prendre seriosament que la fe i la seva pràctica més que un destorb són una
riquesa per la societat.
Acolliment, crear estructures de acollida, l'esser huma parla. Estructua codescendencia,la familia. Estructures coresidencia escoles, ciutat. Estructures cotrascendencia la religio, simbols compartits per la societat i colectius. Ser huma, tots creats igual,naixement pur gracia, manca confianza i tornar a aquestes estructures amb tradicio historica.
ResponElimina