Alguna paràgraf de la providència
dictada pel jutge Llarena em recorda el que la litúrgia cristiana proclama de
renúncia a Satanàs, les seves obres i les seves seduccions en el moment del
baptisme. A tots els polítics empresonats se’ls ha demanat una renúncia a
l’independentisme unilateral, el rebuig a la legislació de desconnexió i a tota
seducció per reprendre qualsevol estratègia similar la practicada fins ara i
l’acceptació de l’aplicació de l’article 155 de la Constitució. Tots els
consellers han fet, a la seva manera, la promesa baptismal. Però no ha tots
se’ls ha concedit la sortida de la presó. Quatre d’ells segueixen empresonats perquè
el jutge aprecia risc de reiterar en una conducta que valora directament
vinculada a l’exercici de la violència.
Des del meu total desconeixement
dels aspectes penals, m’agradaria saber quin és el nucli de les decisions
judicials: els fets i/o les actituds, allò que és objectivable com a delicte
i/o allò que pertany al terreny de les
voluntats o les idees. Mentre el terreny dels fets tot és contrastable amb la tipificació
delictiva, en l’àmbit de les actituds les valoracions es mouen en les
subjectivitats i com a tals condicionades pels judicis previs de l’observador.
Dit això, entenc que la comissió d’un delicte objectivable és indiscutible
perquè és contrastable; però resulta més difícil objectivar consideracions del
tipus “les seves aportacions estan
directament vinculades a una explosió violenta que, si es reitera, no deixa
marge de correcció o de satisfacció als que s'hi vegin afectats” perquè és
una suposició tan demostrable com la contrària. Pensar que la decisió de restar
en presó depengui d’aquesta feblesa de criteri m’esglaia perquè em qüestiona la
idoneïtat o encert del judici. Però, el que és més greu, és l’expressió “explosió violenta” pel que significa de
manipulació del marc mental de les persones. A l’evocar una explosió violenta
el text crea una associació cognitiva amb explosius i en aquest país els
explosius són bombes i les bombes és terrorisme. És gravíssim l’ús d’aquesta expressió
per la manipulació que comporta i l’alteració de la veritat que la justícia pretén establir.
Les persones que se’ls nega la llibertat en nom d’aquest risc ha donat proves
reiterades dels seus comportaments pacífics i el compromís pel civisme.
També resulta paradoxal que, en
una societat de grans incerteses i de difícil predicibilitat dels riscos i
esdeveniments, s’afirmi amb contundència, com diu la providència del magistrat,
que "el risc de reiteració de les
seves conductes imposa a aquest instructor més grau de rigor i cautela a l'hora
de conjugar el dret a la llibertat dels investigats i el dret de la comunitat
de poder desenvolupar la seva activitat quotidiana en un context despullat de
qualsevol risc previsible de suportar comportaments que lesionin de manera
irreparable, no només la seva convivència social o familiar, així com el lliure
desenvolupament econòmic i laboral, sinó la pròpia integritat física".
Vivim en la societat de la incertesa total i la justícia no pot pretendre
posseir la seguretat de pronosticar el risc de reiteració per justificar la
privació de llibertat. No ho entenc.
Tinc els meus dubtes, i torno al
tema de la religió, que alhora d’emetre una decisió judicial sigui correcte
voler condensar en aquest gest la moralitat del bé comú. Penso que això és el
que passa quan el jutge afirma que el perill, valoració que pot ser objectiva
como subjectiva, no desapareix amb la formal afirmació que abandonen la seva
estratègia d'actuació i amb la determinació judicial d'avaluar la seva situació
personal si les seves afirmacions resulten mentideres, "sinó que exigeix constatar que la
possibilitat de nous atacs hagi efectivament desaparegut, o que de mica en mica
es vagi confirmant que el canvi de voluntat és veritable i real". Només
a partir d’un judici d’intencions fet des de la pròpia subjectivitat, i només
des d’aquesta perspectiva, es pot sostenir l’afirmació del jutge de que en
l’Oriol Junqueras, Joaquim Forn, Jordi Cuixart i Jordi Sánchez el risc de
reiteració delictiva "reflecteix la
probabilitat que puguin reproduir-se actes amb greus, immediates i irreparables
conseqüències per a la comunitat". Novament, en nom de la llei un òrgan
judicial ha pres una decisió ajustada però no justa. Novament, es confirma que
quan hi ha un conflicte el que primer es perd és la veritat. Novament, esglaia
el silenci de molts dirigents polític per interessos partides i el seu silenci els
fa còmplices d’una injustícia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada