La religió hinduista no té un únic llibre sagrat. La literatura sagrada hinduista és un ampli conjunt d’obres escrites al llarg dels temps. Aquestes obres poden reunir-se en dues categories. Els textos sruti que són aquells es consideren veritats eternes i que no han estat creats per persones. Algunes persones, mentre meditaven han escoltat aquests textos i els han escrit. Els més coneguts d’aquest grup són les recopilacions Vedas, el Upanishad, el Brahmana i el Aranyana. L'altra categoria són els anomenats textos smriti els quals sí que han estat creats per persones fruit d’una inspiració divina. Dins d’aquest grup es troben, entre altres, el Mahabhrata, el Ramaya i el Purana.
L’heterogeneïtat d’escrits hinduistes ha afavorit l’aparició de diverses escoles filosòfiques interpretatives d’aquests escrits, les anomenades darshana. Aquestes escoles són: nyaya, vaiseiska, samkhya, yoga, mimamsa i vedanta.
1 Samkhya, és l'escola més antiga. El seu sistema de pensament està basat en la idea de dualitat entre l'esperit (Purusha) i la natura (Prakrit).
2 Purva-Mimamsa (conegut simplement com a Mimamsa). Aquest escola es centre en l'estudi i aclariment dels textos Veda..
3 Uttara Mimamsa, denominada també com Vedanta. Es un sistema centrat en la metafísica i la natura mística dels Upanishads.
4 Yoga. És un sistema basat en la pràctica personal (postural, respiratòria i meditativa) per arribar a l'alliberament personal.
5 Vaisesika. És un sistema que proposà la teoria atòmica per primera vegada.
6 Nyaya, és la base del sistema lògic del pensament hindú, i la última de les seves corrents filosòfiques.
Totes tenen els Vedas com a textos comuns. No obstant, l'escola nyaya i la vaiseiska no accepten la idea de Déu i són més aviat escoles de pensament no religiós. De les altres quatre escoles, la mimamsa i la vedanta són les que més han influït en el que avui s’entén per hinduisme. L'escola mimamsa s’interessa molt pels rituals religiosos i creu que aporten energia positiva a les persones; mentre que l’escola vedanta es preocupa més en conèixer l’essència de Déu i els lligams que estableix amb els humans. Donada la gran evolució i transformació que ha tingut l’hinduisme impedeix que es pugui parlar d’una doctrina hinduista. Existeixen moltes tradicions i escoles degut a que la pràctica hinduista està molt vinculada a l’ensenyament dels mestres espirituals. Tot i aquesta diversitat existeixen uns trets comuns en la majoria de les escoles hinduistes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada