Hannah Arendt és una
magnífica pel·lícula. Ben dirigida i construïda, i magistralment interpretada.
Tota ella és un perfecte retrat de la complexa vida d’aquesta pensadora
alemanya de religió jueva. Les seves ganes de pensar de forma lliure i no
subjecte a cap imposició li portà molts problemes. Ella només volia comprendre,
perquè així s’acostava a la dimensió moral dels fets. El seu elogi del
pensament era perquè aportava el coneixement, més que saber. Gràcies al
coneixement les persones podien entendre el que era el bé i el que era el mal.
La vida està plena de decisions morals que no es poden menystenir. El mal, el
gran mal, no és només el resultat de grans esdeveniments esfereïdors que el
provoquen, sinó el resultat de moltes i continuades decisions que el generen.
La manca de consciència
moral com a resultat de la negació del pensament impedeix intuir les
conseqüències morals dels actes. Això és el que portà a Hannah Arendt a intentar
comprendre a Adolf Eichmann, un criminal nazi jutjat pels jueus, després
d’haver estat segrestat a Buenos Aires. Després d’assistir i analitzar tot el
judici, Arendt conclou que Eichamann, tot i els horribles crims contra la
humanitat en que participà, no era responsable dels seus actes perquè no sabia
el que era el bé i el mal. La seva incapacitat per raonar la dimensió moral
dels seus actes l’impedia assumir-ne la responsabilitat. Només era un buròcrata
que complia pulcrament i amb diligència les ordres. Hannah Arendt arribà a
aquesta conclusió perquè, més que jutjar els actes criminals d’Eichmann intentà
comprendre el perquè actuà d’aquella manera. La comprensió li permeté descobrir
la facilitat de la banalització del mal.
El perill dels nostres
dies es perdre la capacitat de comprendre el sentit de les coses i quedar-nos
en la superficialitat dels fets. Aquest és el signe dels nostres temps i tots
en patim les conseqüències. És el que descriu encertadament Haruki Murakami en
la seva novel·la “Kafka a la platja”
quan comenta que “les intoleràncies, els
teories que no saps d’on surten, les paraules buides, els ideals usurpats, els
sistemes anquilosats ... això és el que em fa por” perquè tot això impedeix
saber el que està bé i el que no ho està. “Si
ets prou valent d’admetre errors de criteri, sempre els pots esmenar. Però els
caps quadrats, els intolerants que no tenen imaginació són com paràsits que
modifiquen l’organisme receptor, canvien de forma i no es moren mai”. El
parasitisme, el gregarisme, l’adulació i altres actituds molt esteses frenen
l’autonomia del pensament i impedeixen la reflexió moral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada