La trobada
del G8 a Lough Erne (Anglaterra) ha coincidit amb noves revelacions sobre la
xarxa d’espionatge estès a escala planetària fora del control dels sistemes
democràtics. Tothom espia a tothom, sense preocupar-se massa, pel que es veu,
de disimular-ho. Aquest fet és d’un abast incalculable ja que ningú preveu
quines poden ser les properes revelacions i si aquestes seran més sorprenents
que les anteriors. La governança del món sembla estar en mans d’uns
desaprensius i ho són en la mesura que la democràcia queda supeditada als
interessos econòmics i apetències particulars d’uns quants. Cada cop que surt
alguna notícia relacionada amb el poder ocult del món, com ara han estat les
revelacions de Edward Snowden, fan certes les afirmacions del capo mafiós Don
Tomasino a Michael Corleone en la tercera entrega de “El Padrino” “la política i la delinqüència són la mateixa
cosa”.
Hi
ha una alternativa a aquest estat de coses. Cal regenerar el valor democràtic
de la política expulsant d’ella les persones que tenen comportament reprovables
i actituds morals execrables. Però aquesta regeneració s’ha de complementar
procurant legitimar la política sobre una nova comprensió antropològica que
torni a situar les persones en el centre de l’acció de govern. Aquesta no podrà
reeixir sense una nova antropologia comprensiva de la dignitat humana. Com ha
dit recentment el papa Francesc en la seva carta dirigida al primer ministre
David Cameron en ocasió de la cel·lebració del G8 “cal assegurar que cada activitat política i econònomica nacional i
internacional tenen una referència a l’home, han de garantir la màxima
expressió de la llibertat i de la creativitat individual i col·lectiva, així
com promoure que aquestes s’exerceixin de manera reponsable i amb un sentit
solidari, amb una atenció particular als més pobres”.
Pel
papa el camí per sortir de la forta crisi econòmica i social passa perquè la
governabilitat estigui guiada per la “ètica
de la veritat que comprén sobretot, el respecte per la veritat de l’home, el
qual no és un factor econòmic més, o un bé excluïble, sinó algú que tñe una
naturaleza i una dignitat no reduïble a mers càlculs econòmics. Per això la
preocupació pel bé clàssic material i espiritual de cada persona és el punt de
partida de cada solució política i econòmica i la mesura útlima de la seva
eficàcia i ètica”. Que, en tot cas, comporta prestar una atenció específica
i preferent pels més pobres i dèbils. Per això la responsabilitat dels
governants és, segons el papa, “proporcionar
a qualsevol habitant de la terra el benestar mínim per tal de poder viure amb
dignitat, en llibertat, amb la possibilitat de poder sostenir una família,
educar els fills i lloar a Déu i desenvolupar les seves pròpies capacitats
humanes”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada