Els alevites - I
7 juny 2013
La revolta a Turquia ha
posat de manifest l’existència d’una minoria religiosa, els musulmans alevites,
que es senten represaliats pel govern d’Ankara. Les cròniques periodístiques
comenten que moltes de les persones presents en la plaça Taksim pertanyen a
aquesta religió. La seva protesta pot
tenir varis motius. El primer, el règim d’Erdogan dóna suport a l’oposició sunnita
al règim de Bachar el Asad de Síria la
religió del qual és musulmana alauita, branc de la tradició xiïta, amb la qual
estan vinculats els alevites. Un altre motiu d’indignació dels alevites és la
proposta de posar el nom del sultà Selim el Valent (1465-1520) a un no pont
sobre el Bòsfor. Aquest sultà fou un enemic acèrrim dels chiites i dels alevís
els quals va perseguí i masacrà a Anatòlia. Un altre motiu d’indignació, més
compartit amb altres ciutadans turcs, és la poca qualitat democràtica del
govern d’Erdogan. Així, darrera del conflicte actual a Turquia s’amaga també un
conflicte religiós.
¿Qui són els musulmans
alevites? Hi ha qui pensa que el nom d’aquesta corrent dels musulmans prové
d‘Alī ibn Abī Tālib gendre i cossí del profeta Mahomma. Els noms Aleví i
Alauita prové del terme àrab Alawi
però, tot i tenir la mateixa etimologia, fan referència a grups religiosos
diferents que tenen creences i pràctiques diferenciades. Els alauites són molt
importants a Síria. Alguns lingüístiques tenen una altra interpretació
etimològica per explicar l’origen d’aquest grup religiós. Proposen que el terme
aleví deriva dels mots Halay o Hilay que en kurd vol dir “punta
de la flama de foc” o del terme Aley
que en turc vol dir flama.
Els creients alevites
poden oscil·lar entre el 20 i el 30% de la població turca (entre 14-21 milions
de persones). A Turquía la població aleví es concentra a Anatòlia oriental i a
la costa del mar Egeu; igualment hi ha importants comunitats a Estambul
reunides en el barri de Gazi Osmanpasha. També estan presents a Iran (uns 3
milions), al Turkmenistán. A l’Irak hi ha mig milió de alevites d’origen turc.
L'alévisme està vinculat al
xiïsme duodécimam a través del cinquè imam (Dja'far al-sadiq) i al filòsof i
místic persa Hajji Bektash Veli (1209-1271) fundador de la corrent bektachi dins
dels alevites a qui la genealogía mítica el relaciona també al cinquè imam.
Aquesta confraria alevita jugà un paper important en l'islamització de l’Anatòlia
i dels Balkans. El semah, sema en turc, cerimònia religiosa dels alevies bektachi,
ha estat classificat com a patrimoni cultural immaterial de la humanitat per la
UNESCO.
Les creences alevites no
estan massa definides perquè no hi ha
cap autoritat que les unifiqui. La seva fe es transmet oralment i és poc
coneguda fora d’aquesta religió. Cada comunitat alevita té la seva pròpia dinàmica
que introdueix una gran diversitat d’interpretacions sobre els elements bàsics
d’aquesta religió. Les creences comunes dels alevites està reunida en els buyruk que són el compendi d’escrits i
diàlegs recopilats pel sheij sufí Safi al-Din (escrit també amb la grafia
Safioddín Ardabil), per Ya‘far as Sádiq sisè imam dels xiïtes el qual és seguit
pels xiïtes duodecimams i altres erudits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada