Segons sembla el
govern de Madrid vol reformar les administracions públiques. Primera semblava
que la reforma s’aturava a l’àmbit local, però ara es veu que el seu abast serà
més ampli. Pel que ha transcendit es volen evitar duplicitats competencials.
L’exemple que he sentit és ben il·lustratiu: ¿per què han d’haver-hi serveis
meteorològics autonòmics si ja n’hi l’estatal?. Curiosament el govern de Madrid
no s’ha fet la pregunta al revés, ¿per què ha d’haver-hi un servei metereològic
estatal si n’hi ha els autonòmics?. Dit d’una altra manera, com s’aplica el
principi de la subsidiarietat en el disseny competencial.
El disseny de
distribució de competències a l’estat és per concurrència. Mentre hi ha
competències que tenen ben definides quin és el seu àmbit de responsabilitat
política i administrativa, altres s’exerceixen per concurrència d’actors.
Aquesta forma de repartir les responsabilitats és flexible, doncs permet ajustar
cada competència a l’àmbit d’actuació dels actors polítics i els seus subjectes
socials. El problema apareix en els desajustos que comporta un sistema com
l’espanyol. L’ajust, en cas de dubte competencial, és pot resoldre buscant
l’equilibri entre el principi de subsidiarietat i l’economia d’escales, Ambdues
perspectives ajuden a entendre que no té sentit, en moltes de les competències
abans estatals i ara transferides a les comunitats, mantenir una poderosa
administració general de l’Estat que únicament representa despesa i cap valor
polític afegit.
El pas per
millorar l’eficiència de les Administracions Públiques és aplicar amb seny el
principi de subsidiarietat i aprimar les estructures de l’estat espanyol. No
fer-ho, o fer el contrari, és tornar a recentralitzar l’administració en contra
de les estratègies per una millor gestió pública. Un bon exercici seria, per
exemple, fer-se algunes preguntes sobre molts ministeris estatals que sestegen
mentre les competències reals són exercides per les comunitats autònomes. Dóna
la impressió de que l’Estat, en lloc d’entendre que el seu paper ha de
limitar-se a la coordinació a través dels instruments sectorials, no ha volgut
renunciar al seu aparell administratiu perquè això reforça el seu paper
polític. Sincerament. Cal oposar-se a una nova reedició de la LOAPA vestida ara
amb la lògica d’una suposada eficiència administrativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada