L'exploració de
les opinions de la societat espanyola sobre l'ús del mocador i el seu
significat en les comunitats musulmanes va posar de manifest l'existència
d'alts nivells de fragmentació en les interpretacions sobre el seu sentit
religiós o cultural . Gairebé un 25% de la societat espanyola interpreta que el
mocador és un símbol cultural , un costum de les dones musulmanes , mentre que
un 20 % ho percep com un símbol eminentment religiós i un altre 20%
l'identifica amb el masclisme i la submissió de les dones als homes . Aquests
nivells de fragmentació en les interpretacions sobre el sentit del mocador es
reprodueixen de manera homogènia en tots els grups d'edat i formació .
És possible que
aquesta manca de consens sobre el sentit del mocador islàmic estigui darrere de
la majoria prohibicionista que ja es va identificar en 2011 . Per aquell temps
, el 51 % dels enquestats s'expressava a favor de la prohibició de l'ús del
mocador islàmic en col·legis i instituts . El 2012 aquesta proporció va
disminuir fins al 43% , però continua imposant-se al 41% que entén que l'ús del
mocador a les escoles ha d'estar permès. Igual que en molts dels indicadors que
hem analitzat en aquest estudi , les opinions sobre la permissivitat o la
prohibició del mocador en l'àmbit educatiu estan molt intervingudes per les
variables d'edat i formació . El prohibicionisme està més estès entre les
persones grans i amb menys formació , mentre que la tolerància cap al mocador
recapta el suport majoritari dels joves i els de més formació . La majoria dels
agnòstics i els ateus recolza l'ús lliure del mocador islàmic a les escoles ,
mentre que la majoria dels creients aposta per la seva prohibició en les
institucions educatives .
L'anàlisi de
l'evolució de les opinions sobre l'ús del mocador islàmic a l'espai escolar
entre 2011 i 2012 posa de manifest que ens trobem davant d'un tema no
cristal·litzat , un assumpte obert en el social sobre el qual els dos grans
grups d'opinió ofereixen baixos nivells de consistència . Només així pot
explicar el significatiu descens en 8 punts percentuals de les posicions
prohibicionistes en un lapse tan curt de temps i sense que l'agenda mediàtica
hagi conferit a aquest assumpte major protagonisme en que els anys anteriors .
És molt probable que l'actual absència de enunciadors públic - mediàtics en
aquest debat expliqui aquest estat inestable de les majories . Així les coses ,
en relació a l'ús del mocador , tot sembla indicar que les posicions tolerants
i prohibicionistes posseeixen escassa solidesa , qüestió que col·locaria a les
grans majories en posició d'alta permeabilitat en un eventual escenari de
reobertura d'aquest debat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada