El conflicte dels socialistes catalans ha servit per
posar en evidència l’existència d’una tensió entre la consciència individual i
les decisions del grup, el partit. A més, alguns dels arguments adduïts per fer
tornar les actes als diputats disconformes apel·len al sentit ètic d’aquest
gest. Tota aquesta situació ens proposa una lectura moral de la política fins
ara relativament obviada. Ho dic també en primera persona, doncs em considero
afectat per aquesta relativa poca preocupació per la moral de la política.
De totes les possibles confrontacions ètiques voldria
referir-me avui la que es dona quan es pretén la submissió de la voluntat del
diputat o diputada a la disciplina del partit. Les votacions als parlaments són
mecàniques i es practiquen a partir de les disciplines que marquen els líders
dels grups parlamentaris. Si això és així, es senten veus que es pregunten ¿per
què no es reuneixen tots els líders i decideixen, sens més les votacions,
estalviant-se les innumerables hores mortes en els hemicicles dels parlaments?.
Un argument en contra d’aquesta proposta és si passés això no hi hauria debat als
parlaments. No comparteixo aquest argument. L’evidència demostra que cap debat
modifica el sentit del vot dels parlamentaris, ja que aquest està prefixat
d’antuvi pel posicionament del grup polític. Així, si el que es vol amb el
debat en l’hemicicle és aconseguir notorietat mediàtica aquest objectius es podria
aconseguir per bones rodes de premsa. No és aquesta la qüestió de fons.
Tota aquesta dinàmica d’empobriment de la democràcia com
a resultat de la influència de la lògica dels partits quedaria esmicolada si
els diputats poguéssim modificar el seu vot d’acord al debat. Per fer possible
això caldria reconèixer la llibertat de vot dels càrrecs electes en tots els
temes o, si es vol, establir unes regles que permetessin exercir aquesta
llibertat segons una regulació pactada. Aquesta reforma no cal una modificació
de cap llei ni norma, sinó la voluntat política d’una força política de donar
llibertat de vota sempre o, en determinades circumstàncies, als seus política. Algú
podria objectar contra aquesta proposta el risc del tràfic de vots dels
diputats. Efectivament, això podria succeir si els partits descuiden la
dimensió moral política dels seus candidats; però entre el dubte de la possible
volatilitat del vot i el domini del partit sobre la consciència del diputat
prefereixo córrer el primer. Així doncs, ¿qui comença donant llibertat de vot
als diputats?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada