Ara que la societat catalana es troba en l’atzucac de
poder fer un referèndum és bo saber com les diferents religions aborden aquesta qüestió. En aquesta nota abordaré
com ho veu la religió islàmica. Pels musulmans, tal com es desprèn de la seva
tradició jurídica, font de saviesa que regula les pautes de comportament,
s’assumeix que tot bon governant ha de practicar la shura amb els seus súbdits. El terme shura en àrab vol dir "consulta", "concertació"
(Majles al-Shura) i com a concepte
serveix per designar el parlament d'un Estat islàmic; la junta directiva d'un
partit o una institució religiosa. En el marc religiós musulmà és el consell de
jutges musulmans. La seva existència com a concepte prové de l’ordre donada per
Mahoma als creients musulmans de consultar abans de prendre una decisió. Forma
part de la tradició jurídica de l’Islam que, abans de prendre una determinació
es consulti amb totes les persones afectades. Algunes corrents musulmans
sunnites consideren que totes les decisions de les societats musulmanes s’han
de prendre pel procediment de la shura
i això legitima de base el model de democràcia representativa. Segons això és
evident que no es dóna cap incompatibilitat, tot al contrari, entre democràcia
i Islam.
La primera referencia a la idea de la shura
en l’Alcorà es troba a la segona Sura (la Vaca) en el verset 233 i fa
referència a la decisió col·lectiva de la família que cal prendre en relació al
deslletament dels infants. Aquest verset fomenta que els pares es consultin
mútuament quan procedir al deslletament del seu fill “si
ambdós volen acabar la lactància abans d’aquest terme (dos anys) amb acord mutu
i mútua consulta no hi ha el més petit pecat per part de cap d’ells”. La
segona referència es troba en la Sura 42 de l'Alcorà que és anomenada com a Shura (la Consulta). En el seu versicle
38 es presenta la shura com un estil de vida digne de lloança per tot creient:
“ Al·là, té moltes coses millors, i més
perdurables per als qui (...) fan consultes mútues” (42,38). En aquest text
també es suggereix que cal consultar a les persones que estan afectades per una
qüestió. Una altra referència es troba en el verset 159
de la Shura 3 (la família d’Imran) on es diu “A
més a més, consulta’ls abans de prendre una decisió o donar una ordre. Però
després, quan hagis decidit una cosa, posa la tvea confiança en Déu”. El
primer verset situa la shura en
l’àmbit dels assumptes de família. La segona proposa un estil de vida de les
persones que aspiren a ser santes i estimades per Al·là. Es considera que és el
verset més completa sobre shura. El
tercer verset explica sobre com la misericòrdia, el perdó i la consulta mútua
són factors que contribueixen a que els governants es guanyin la confiança de
les persones.
Alguns experts en jurisprudència islàmica consideren que els anteriors verset
de l’Alcorà estableixen uns preceptes que obliguen als dirigents polítics a
governar amb consens i consultant a les persones en tot allò que els afecti.
Pensen que la shura és una de les
clàusules fonamentals del sistema islàmic en relació al govern de la societat. És
una llàstima el nul respecte i sensibilitat que moltes societats islàmiques han
tingut per la dimensió democràtica inherent en l’esperit de la shura. El mateix error sembla que és el
que ara estan caient alguns governs i dirigents polítics no musulmans en
relació al procés de consulta que el Parlament català ha decidit promoure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada