La comunitat benedictina de Santa Maria de Montserrat cada
matí en abans de la pregària de matines recorda els monjos que, des dels inicis
de la vida monàstica en aquest monestir, han mort en la data del dia. Aquesta
evocació vincula el present com herència d’una història passada que ha teixit
les arrels que han fet possible haver arribat a fins l’actualitat. Amb aquest
gest es celebra que el present pot ser encarnació de les esperances viscudes en
el passat. És així com se’ns recorda que aquest present, segons el que fem
nosaltres, pot prefigurar la resurrecció del sofriment dels que han precedit.
Sempre he cregut que les persones hem de fer aquest exercici. Perquè així
valorem el que som com herència d’un passat i tenim la responsabilitat de
demostrar que la seva existència no ha estat en va. El mateix haurien de fer
els pobles. El record evocatiu fa perviure les arrels que donen sentit la
identitat. No hem d’amargar qui som i perquè som. No hem de dissimular que som
el que som, perquè altres han viscut per nosaltres fossim.
El debat sobiranista ha recuperat amb força aquesta
dimensió dels catalans. Catalunya existeix molt abans de la Constitució del
1978. El que som, ho som perquè venim de lluny; de molt lluny. Els crítics al
procés sobiranista pretenen fer-nos creure que la realitat política d’avui és
d’abans d’ahir i existeix gràcies a la generositat política dels qui, per
reparar el parèntesi històric del franquisme, restauraren la legitimitat de la
Generalitat republicana. Però, si tot s’acabés aquí, la pregunta a formular-nos
és ¿d’on venia la legitimitat de la Generalitat?, ¿sorgia del no res o era la
continuïtat d’un llegat del passat?¿quan neix la institució d’autogovern dels
catalans?.
La pregunta és incòmode perquè, mirant el passat per
aprendre d’ell per entendre el present, els catalans ens adonem que les institucions
polítiques de govern de Catalunya provenen de temps immemorial. D’uns temps en
els quals el que avui anomenem Espanya no existia. Temps en el qual els comtats
catalans prengueren consciència de la seva identitat i la defensaren, primer
com afirmació de la voluntat de ser una realitat sobirana, i després contra les
pretensions d’altres reialmes, entre ells Castella d’anular la seva existència.
Finalment, allò que havia estat un objectiu manifestat de la corona de Castella
de crear un estat modern anomenat Espanya, s’imposà per la força de les armes
el 1714. Aquesta data significa l’anulació dels drets sobirans dels catalans.
El decret de Nova Planta, resultat d’una imposició dels vencedors als catalans,
anul·là els drets polítics històrics dels catalans. 1714 representa
l’assimilació integradora de Catalunya a Espanya per la força. Ara, tres-cents
anys després, els catalans prenem consciència de que es temps per retornar els
drets perduts. Ara, tres anys després, és el moment d’afrontar la devolució
dels drets perduts i a partir d’aquest reconeixement, els catalans podrien decidir
com relacionar-se, des de la seva singularitat política sobirana, amb els
altres estats i nacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada