En moments de turbulències
polítiques extremes i elevada incertesa social reconforta veure que cap
generació és la primera en escriure la història. Abans de cada època, sempre hi
ha hagut altres persones que han transitat per camins similars encara que en
diferents temps històrics. En l’actual conjuntura, tant política com eclesial,
es útil l’analogia que es pot establir amb el moviment de la Pataria. Aquest fou un moviment popular nascut
a Milà que qüestionà el nomenament de l’arquebisbe d’aquella ciutat Guido de
Velate (1045) noble milanès incondicional de l’emperador alemany Enric III. A
més de la seva fidelitat a un poder polític de fora, aquest arquebisbe s’oposà durament
al moviment reformista de l’època que es concretà després amb la Reforma Gregoriana.
Guido de Velate, l’arquebisbe
objecte de les crítiques de la Pataria,
defensava la supremacia dels interessos polítics en els nomenaments episcopals.
Considerava necessària que l’autoritat del poder imperial prevalgués sobre l’espiritual
del Papa; a més justificava l’ús arbitrari, en benefici propi, de les rendes
eclesiàstiques. Aquesta situació propicià l’aparició d’un important malestar
social i espiritual dels laics milanesos que, organitzats en el moviment de la Pataria, organitzaren un rebel·lió
contra el seu arquebisbe acusant-lo de simonia i d’afavorir la corrupció de l’alt
clergat.
El moviment opositor a l’arquebisbe
expressava els sentiments de la naixent burgesia milanesa de voler protagonista
del seu esdevenir històric. Es pot considerar que aquest moviment tenia un
component religiós i polític, democràtic i social. La majoria de membres de la Pataria, després de veure la poca
sensibilitat que la jerarquia eclesiàstica, bàsicament el papa Urbà II, manifestaren
les seves simpaties amb el moviment dels càtars. Al final, el papa Luci III,
1185, perseguí als patarini els quals
havien estat condemnat com heretges l’any 1184 en el concili de Verona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada