La llibertat de creure és una gran joia perquè expressa
l’acte màxim d’exercir la llibertat personal i el fet mateix de creure esponja
l’ànima. Creure esdevé una manifestació
màxima de la dimensió antropològica de tota existència. Llibertat i creença esdevenen
una unitat que singularitza tot individu. Perquè és propi de tota persona
exercir la llibertat de creure o no. Així ho expressà de forma precisa
Siràcida: "si tu vols, guardaràs els
manaments: ets tu qui has de decidir si et mantindràs fidel. Tens al davant foc
i aigua: pren el que vulguis". Aquest fragment del llibre de
l’Eclesiastés resumeix la meva íntima convicció que la fe és una do i un
exercici de la llibertat personal. La fe cristiana neix de la llibertat de tot
individu de creure. No és cap imposició, sinó l'exercici d'un do gratuït. Convido
a lectura contemplativa del llibre de l’Eclesiàstic o Siràcida. És un llibre
escrit en grec i que no forma part del cànon hebreu. Fou integrat a la
traducció grega dels Setanta i després a la Vulgata. Normalment les versions
protestants no el tenen, però sí les traduccions ecumèniques, que per norma
posen els deuterocanònics entre els 2 Testaments.
La fe, com diu encertadament Ignasi Ma. Fossas, prior del
monestir de Santa Maria de Montserrat, és
companya de vida. Ho és per aquesta íntima relació entre la llibertat i la
creença. La vida de tot cristià va unida a aquesta vivència de la fe com una
decisió que aporta joia i felicitat. Es tracta d’una companyia íntima que dóna
calidesa a l’existència i l’amara de pau interior. En aquesta presència en
l’interior de l’ésser es percep la fe com una vivència que aporta sentit a
l’existència i contribueix a la humanització de la persona. A partir del nucli
essencial de la fe cristiana: la mort i resurrecció del Crist, la vida es situada
en l’òrbita de l’amor que tot ho pot i tot ho salva. És això com la fe esdevé
companya dolça de vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada