L’Umma identifica el projecte global de l’Islam com a
unitat dels creients. Com a concepte té les seves arrels en el nucli de la fe
islàmica, però ràpidament prengué cos també com objectiu polític. És difícil en
l’Islam diferenciar nítidament certs principis religiosos, doncs aquesta
religió porta incorporada una matriu política que transcendeix i complementa l’experiència
de fe. Una cosa semblant passava amb el cristianisme del primer mil·lenni i de
pocs anys després. La fe i la política estaven imbricades, s’utilitzaven i
alguns cops s’anul·laven.
La ràpida expansió geopolítica del primitiu Islam
confirmà la seva vocació de conqueridor i ordenador de societats. En pocs anys
l’Islam, ja no era només una religió sinó un forma d’Estat. L’imperi otomà (1299-1923),
conegut també com Imperi Turc Otomà, en fou la màxima expressió. La seva llarga
durada i les seves conquestes militars li donaren una presència històrica
rellevant. L'Imperi Otomà Conegué la seva màxima esplendor, entre els segles
XVI i XVII abastant tres continents. En aquesta època els otomans dominaven una
àmplia part del sud-est europeu, l'Orient Pròxim i el nord d'Àfrica. Tenia el
seu límit a l’oest en el Marroc, a l'est amb la mar Càspia i al sud amb Sudan,
Eritrea, Somàlia i Aràbia. L'imperi Otomà tenia 29 províncies, i Moldàvia,
Transilvània i Valàquia eren estats vassalls.
L’acabament de la Primera Guerra Mundial, 1914, fet que
ara es commemora cent anys, comporta l’inici de la fi d’aquest imperi. Quan l’any 1923 s’acaba
definitivament l’imperi Otomà el mapa geopolític de l’Islam es transforma
radicalment. L’antic imperi islàmic queda desagregat en dos estats nacions
clars, Pèrsia (Iran) i Turquia, mentre que la resta de pobles musulmans d’origen
àrab queden repartits en 22 països, poc definits i estructurats i, per lo
general, sotmesos al domini colonial anglès o francès. Aquesta situació es
transforma a mesura que alguns d’aquests nous països s’independitzen i es
converteixen nous estats. Un d’ells, l’Aràbia
Saudita, creada l’any 1932, prendrà el protagonisme de tornar a unificar els
països àrabs en una sola unitat política promoguda per una concepció moderna de
l’Islam polític.
Aquesta nova consciència d’un nous Islam polític expressa
un sentiment social que s’havia anat articulant en l’aparició de partits
polítics islàmics que abanderen aquesta nova consciència del panarabisme.
Apareixen grups com els Germans Musulmans, l’any 1927, les formulacions
panarabistes de Nasser, el partit Baaz de Síria, etc.. Per poc temps, el
panarabisme prengué forma de projecte polític concret quan Nasser el partit
Baaz de Síria creen l’efímera República Àrab Unida entre 1958 i 1961. Des de d’aquest
fracàs el projecte polític global de l’Islam ha anat prenent una altra dimensió
més limitada a cada estat. Només el grups extrems l’han intentat estendre a
partir d’una radicalitat política basada en el terrorisme i la por.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada