Davant
de l’esclat de la violència del terrorisme salafista gihadista terrorista tinc
la impressió de que no copsem totalment el sentit del que està succeint. Des
del punt de vista mediàtic, hi ha molta especulació, algunes molt efectistes,
però poques opinions encertades. Hi ha massa soroll informatiu. El primer
problema que hi veig és la reiterada obsessió de separar aquest terrorisme de
l’islamisme. Sembla que tothom, al marge de quina sigui la fe, es
tranquil·litzi negant la dimensió religiosa d’aquest terrorisme. Greu error.
Aquests terroristes, amb major o menor adhesió, s’identifiquen amb les lectures
rigoristes dels salafistes gihadistes que empren el terror per estendre la seva
comprensió de fe islàmica i el vaticini de la proximitat messiànica. Insisteixo,
el que diuen i fan està fonamentat en la seva peculiar interpretació de l’islam
que pretenen, per altra part, ser la única. No resolem el problema d’aquest
terrorisme, afirmant que els terroristes no són musulmans. Ho són i així se’n
diuen.
Aquest
fet crea un problema a l’islam, en general. Els propis musulmans han d’avançar
en la renovació de la seva fe, han de practicar més l’hermenèutica i l’exegesi
moderna als seus textos sagrats a fi de treure-li les adherències que faciliten
que el salafisme, moderat o radical, s’apoderi de l’herència de Muhàmmad. Els
musulmans de cor honest i de bondat sincera han de plantar cara decididament,
amb arguments teològics i crítica textual de l’Alcorà i la Sunna, a tots els
predicadors de la violència venjadora que corren entre les comunitats
musulmanes. Els musulmans de cor honest i bondat sincera han de ser els primers
en admetre que la seva fe, ja en els primers moments, establí relacions
perverses amb el poder i la violència gràcies a la qual els àrabs crearen en
pocs anys un gran imperi basat en l’islam. Aquest és el primer treball que la comunitat
musulmana hauria d’emprendre urgentment. Els europeus musulmans tenen molt a
fer i a dir en aquest camp. Els cristians hem de saber ajudar-los en aquest procés
de renovació.
Les
societats europees tenim també una problema no resol amb l’islam en general,
per una part, i amb els nou vinguts que es confessen musulmans. Hi ha un
dèficit en els processos d’integració d’una nova religió en el context europeu;
i les autoritats dels diferents països d’Europa no han sabut desenvolupar els sentiments
de pertinença eentre aquestes persones. Quan els atemptats remouen les nostres
consciències i ens sentim atemorits, els governs comencen a transmetre
missatges per conformar la nostra seguretat. Sentim parlar dels nivells
d’altera, se’ns informa al detall de les mesures policials desplegades. Tot
això és necessari i està molt bé. Però, no és suficient. Calen altres mesures
en l’àmbit social molt més preventives, bàsicament orientades a fomentar la
cohesió social basades en el respecte de la diversitat i la construcció de la
convivència cívica. Perquè el problema de les societats occidentals és que,
llevat notables excepcions moltes vinculades a iniciatives locals, l’acció de
govern ha tingut moltes dificultats per reduir l’impacte negatiu de la crisi
econòmica en uns col·lectius que tenen en comú que són fills de la immigració i
que són altament vulnerables al desarrelament per pèrdua del sentiment de
pertinença social. El camí a recórrer és complex, però la única manera de
neutralitzar les adhesions a Estat Islàmic és treballar a fons, en els
col·lectius més vulnerables, per evitar la seva radicalització confiant que el
messianisme dels salafistes gihadistes els resoldrà la vida, present i futura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada