Un
cop identificades les causes de la crisi de les societats occidentals, cal proposar
les corresponents alternatives. És evident que calen respostes que comporten profundes
modificacions estructurals perquè en l’arquitectura de la societat hi ha un
pecat que condiciona negativament el desenvolupament humà. La Doctrina Social
de l’Església està plena de referències on s’aborda aquesta qüestió. Hi hagueren
diverses encícliques socials de l’Església catòlica que paulatinament obriren
la reflexió social vers la comprensió de l’existència d’un pecat estructural.
L’encíclica
Quadragesimo Anno (1931) sense
esmentar explícitament d’estructures de pecat parla que l’economia capitalista
té unes derivades perfectament condemnables des de la Doctrina Social de l’Església.
S’esmenta que aquest règim té una degeneració individualista contrària a la
dimensió social de l’economia. Aquesta visió afavoreix l’acumulació del poder i
de riquesa en mans de molt pocs que actuen sense principis ni escrúpols. La
concentració en poques mans destrueix la lliure competència i consagra el senyoriu
de la dictadura econòmica, la recerca del màxim profit i el valor econòmic
esdevé la mesura de tot. L’economia arracona la política i dilueix tota
perspectiva d’humanisme.
Aquest
tema es reprès en l’encíclica Sol·licitudo
Rei Socialis, escrita per Joan Pau II en commemoració de l’encíclica Populorum Progressio de Pau VI. En
aquest document s’exposa un panorama del món contemporani i es presenten les
causes del retard en el procés de desenvolupament dels pobles. Tot segui es reflexiona
sobre l'autèntic desenvolupament humà i es fa una lectura teològica dels
problemes moderns proposant algunes orientacions per l’actuació dels cristians
a partir de la Doctrina Social de l’Església. Específicament, al fer la lectura
teològic dels problemes del món, Joan Pau II explícita l’existència d’unes estructures
de pecat i de mal que són les causes d’alguns dels problemes del món. La
veritable naturalesa del mal és moral: un mal moral que és fruit de molts
pecats personals que són la raó de l’existència d’unes concretes estructures de
pecat. Ens trobem davant d'un món sotmès al pecat personal i a estructures de
pecat. Hi ha raons personals i estructurals que donen origen a aquesta
situació.
Una
altra encíclica de Joan Pau II, Centesimus
Annus (1991), desenvolupà els conceptes de les estructures de pecat. El
Papa denuncià que els homes poden crear estructures concretes de pecat i
impedir la plena realització de les persones, creant estructures d’opressió diverses
maneres. Davant aquesta evidència, el papa proposà destruir les estructures de
pecat i substituir-les per formes més autèntiques de convivència, més justa i
igualitària. A partir d’aquesta rica base doctrinal els papes Benet XVI i
Francesc, cadascun d’ell a partir de la seva particular lectura de la realitat
social, anaren donant contingut i sentit pràctic, a partir de diverses
encícliques i documents, el que foren les primeres encícliques socials que
destacaren la dimensió estructural del pecat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada