En
l’anterior meditació estiuenca comentava el sentit dels anomenats pecats
estructurals a la nostra societat. La Doctrina Social de l’Església catòlica
identifica perfectament quin són aquests pecats. Però, a la base d’aquests
pecats estructurals hi ha els pecats personals. L’egoisme, la manca d’amor,
l’abandonament de l’encontre als demés o la indiferència davant de les
injustícies són algunes de les manifestacions dels pecats personal. Aquests ens
enemisten amb l’amor de Déu i ens aparten de les Benaurances anunciades per
Jesús.
Els
cristians hem de ser testimonis d’aquestes Benaurances. Les nostres vides han
de presentar a la societat un altra manera de viure capaç de transformar-nos i
alliberar-nos dels pecats personals i estructurals. L’emperador romà Julià
l'Apòstata, governà des del 361 fins al 363 i durant el seu govern abjurà dels
cristianisme i retornà al paganisme, afirmà que les comunitats cristianes
s’identificaven per l’amor que es tenien i tenien vers als demés. Aquestes
comunitats d’àgape són una gran aportació que els cristians podem fer avui. El
record de Sant Benet fet pel pare abat de Santa Maria de Montserrat actualitza
el llegat dels fundadors dels benedictins. A la seva Regla, Sant Benet destaca
el valor de de la necessitat de lligar-se a una comunitat i de ser-li fidel
tota la vida (RB 58,17-18). Es bo de recordar que la vida monàstica en general
és sempre una recerca de seguiment de Déu segons l’Evangeli. La única pregunta que
es fa a un candidat o candidata quan expressen que volen comprometre’s a la
vida monàstica és : “Vols viure
radicalment l’Evangeli?” Això, la vida monàstica t’ho farà possible, però
no et promet res més.
Els
cristians, des de l’experiència de fe viscuda en comunitat, bé sigui a través
de la vida parroquial, d’una comunitat de base o des de la radicalitat
religiosa o monàstica, hem de proclamar al món que tots som germans perquè som
fills de Déu. Déu no pot ser proclamat pare, si els cristians no som fills i
germans dels altres a través de la pràctica de l’amor total i desinteressat. Alsdair
MacIntyre, en el seu llibre Tras la virtut,
destaca la importància de la vida comunitària com espai on es poden viure
les virtuts que ell reclama per tota la societat. En les darreres línies del
seu llibre afirma “es va donar un gir
crucial en l'antiguitat quan homes i dones de bona voluntat van abandonar la
tasca de defensar l'imperium i van deixar d'identificar la continuïtat de la
comunitat civil i moral amb el manteniment d'aquest imperium. En el seu lloc es
van posar a buscar, sovint sense adonar-se compte completament del que estaven
fent, la construcció de noves formes de comunitat dins de les quals pogués
continuar la vida moral de tal manera que moralitat i civilitat sobrevisquessin
a les èpoques de barbàrie i foscor que s'acostaven. Si la meva visió de l'estat
actual de la moral és correcta, hem de concloure també que hem arribat a aquest
punt crític. El que importa ara és la construcció de formes locals de
comunitat, dins de les quals la civilitat, la vida moral i la vida
intel·lectual puguin sostenir-se a treballar través de les noves edats fosques
que cauen ja sobre nosaltres”. Per això acaba el seu llibre amb una afirmació
que podem fer nostra per descriure el que ens cal fer avui: “No estem esperant Godot, sinó a un altre,
sens dubte molt diferent, a Sant Benet”.
Amb
aquesta meditació acabo aquest grup de reflexions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada