Un
dels trets distintius de les societats contemporànies, i en la nostra molt més recentment,
és la secularització de l’espai públic. Vulgarment es diu que això demostra que
la societat és laica, però això és una equivocació. La societat és el que són
els seus membres, mai es pot definir la societat com laica. El que és més
apropiat és afirmar la secularització de la societat perquè ara els poders
públics, en lloc de legitimar-se per la voluntat divina, ho fan per les
decisions de la voluntat popular. Aquesta circumstància dóna a les religions
més llibertat per proposar els seus judicis morals perquè es donen les condicions
que permeten a totes elles aportar els seus punts de vista en diàleg amb altres
propostes de significats.
La
secularització de la societat i laïcitat de les institucions públiques són la
millor garantia de llibertat per les religions modernes, malgrat que algunes
pensin el contrari. L’espai públic dóna a les religions l’oportunitat d’a
oferir els seus valors i exigir respecte a la seva missió. Gràcies al respecte
i tolerància, virtuts pròpies de les comprensions positives i obertes de la
laïcitat, les religions poden donar raó de la seva esperança sense témer a ser
perseguides o reduïdes a la marginalitat en la perifèria de la història. La
secularització i laïcitat haurien de facilitar que els agents polítics
tinguessin una relació de respecte a la diversitat religiosa de la societat.
Lamentablement,
les visions instrumentals de la política i de la religió encara perduren entre
les religions i les forces polítiques. Encara hi ha que creu que la
confessionalitat de l’estat és un bé i altres que creuen que des de les
institucions de l’estat cal negar el pa i la sal a les religions. Per sort,
aquestes actituds són residuals, però com que es retroalimenten de tant en tant
tenen notorietat mediàtica. Cal procurar que tot quedi en un simple foc d’encenalls.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada