Per
a alguns experts el període califal dels Omeia representa el triomf d'una visió
pragmàtica de la política en l'imperi islàmic basada en el domini dels àrabs
sobre els no àrabs. El concepte àrab no ha d'interpretar-se com un judici
ètnic, sinó com una expressió cultural. De tal manera que un dels èxits més
importants dels Omeies fou la integració dels àrabs i els no àrabs en un
projecte compartit com era una nova societat islàmica. Al final, les persones
que es varen integrar en aquest projecte assumiren la identitat àrab com una
referència comuna, encara que tinguessin uns altres referents culturals. Els
Omeies amb la seva visió pragmàtica de la política, varen encunyar una nova
identitat àrab, tot i que moltes de les persones que la tenien podien, fins i
tot, arribar a no considerar-se com àrabs.
Els
Omeies, malgrat que alguns textos islàmics, potser alterats per ser presentats com
hagiogràfics d'aquells, no gaudiren de masses simpaties entre molts musulmans,
especialment anys després del seu regnat.
Fins i tot, alguns destacats musulmans arribaren a proposar que no es consideressin
governants islàmics. Les raons d'aquesta valoració negativa són diverses. En
primer lloc, s’acusà als Omeies de ser els responsables de l’assalt a La Meca i
danyaren la Kaba amb catapultes provocant una gran destrucció dels llocs
sagrats. A més, els Omeies assaltaren i saquejar brutalment la ciutat de Medina
i foren els que assassinaren cruelment a Hussein, net de Muhammad, i tota la
seva família a la batalla de Karbala. Finalment, els Omeies recolliren moltes
antipaties entre els no àrabs convertits a l'islam, els anomenats mawali, per no fer bé el seu procés d’integració
a la societat tribal àrab quan adoptaren l'islam com a religió. Durant el
califat omeia, molts no àrabs, com el perses, turcs i kurds, es convertiren a
l'Islam.
En
un primer moment, aquesta qüestió no va ser un problema encara que era un tema
complex ja que els conversos, de cultura no àrab, havien d'incorporar-se a la
societat àrab tribal. Per a resoldre aquesta qüestió es va desenvolupà el
contracte wala, client o protegit, a
través del qual els musulmans no àrabs adquirien un patró àrab. Però, aquestes
conversos seguien pagant un impost similar al que pagaven la gent del Llibre, jueus
i cristians, per tant superior al dels àrabs musulmans, , a més, majoritàriament
foren exclosos del govern i de l'exèrcit durant tots els califats omeies. Aquesta
situació de discriminació fou molt evident a la part oriental de l'imperi
islàmic, on els àrabs retingueren la majoria dels càrrecs més rellevants de les
forces armades i dels alts nivells del govern. Molts dels mawali foren reclutats per a les activitats anti-omeyas d'algunes
de les sectes xiïtes que, temps després, portaria a enderrocar els Omeia del
poder de l’islam.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada