Els resultats electorals han
tornat a situar a primer pla la duresa dels pactes polítics. En altres
eleccions, aquesta situació ha estat motiu de moltes controvèrsies i confrontacions
perquè, en més d’una ocasió, ha succeït que la força guanyadora no podia
governar perquè els pactes postelectorals així ho impedien. Amb la peculiaritat
de la conveniència de les motivacions dels pactes polítics: els arguments a
favor d’un determinat sentit de pacte en un ajuntament, esdevé el contrari en
l’ajuntament veí. Cada pacte és un món amb la seva lògica i sense coherència
d’homologació. La lluita pel poder ho
justifica tot. A mesura que la societat ha anat madurant política i democràticament
ha augmentat la contestació contra els pactes que pretenen que no governi el
partit més votat. Els ciutadans mobilitzats demanen un renovellament ètic de la
política. ¿Què es pot fer ara, en el moment dels pactes de govern?
Si els ciutadans tinguéssim més
memòria cívica o, si de cas hi manca, reviséssim les hemeroteques, descobriríem
la fragilitat evanescent de les afirmacions d’alguns dirigents polítics. La
realitat, diuen, sempre supera la ficció i, en aquest cas, la realitat política
esmicola la duresa de les grans afirmacions polítiques. Això és molt evident
quan calen fer pactes postelectorals per la governabilitat dels municipis. Les
afirmacions genèriques proposades com a principis generals no tenen res a veure
després amb el que les realitats locals acorden sota el principi de les
peculiaritats locals. Els dirigents polítics han de prendre iniciatives,
gestos, que evidenciessin que s’escolta sincerament el que es demanen des de
diverses plataformes de renovació de la democràcia.
Alguns pactes polítics municipals
són desconcertants, no només perquè l’acord es dóna entre forces polítiques suposadament
antagòniques, sinó també perquè alguns dels promotors dels pactes fan el
contrari del que dient que no farien. Van bona la dita castellana de “donde dije digo, digo Diego" que té
les variants catalanes de “quan són
figues són raïms”, “ahir deia blanc i avui diu negre” o “ara diu blat, ara diu ordi”. Aquest
inconsistència dels criteris polítics, a més de desconcert, genera desconfiança
en relació a la pròpia estabilitat dels pactes polítics. Abans, quan unes
forces polítiques establien pactes de govern i creaven una coalició per
governar pactaven els acords, els desacords i també com actuar quan haguessin discrepàncies
irresolubles. Però ara, es diu que s’ha pactat sense conèixer el contingut de l’acord.
És més, en moltes ocasions s’anuncia que un cop assegurada l’alcaldia i després
de fer els decrets de repartiment provisional del govern, es començarà a establir
els continguts del pacte. Un cop a l’espatlla i quatre paraules grandiloqüents,
buides de sentit, sembla suficient per anunciar que hi ha un pacte de govern.
Al final, els ciutadans són els grans damnificats de tota aquesta evanescència
dels pactes polítics. La raó és simple. El seu sentit de vot pot veure’s
canviat segons com siguin els pactes. Alguns electors, fis i tot, podrien haver
canviat el seu vot inicial segons quins siguin els pactes finals establerts per
la governança de l’ajuntament. De tal manera que alguns electors, un cop
coneguts el sentit dels pactes, igual podien canviar el seu vot inicial i, en
algunes ocasions, aquesta decisió podria canviar les majories de govern. Això
no pot seguir així. L’elector no pot sentir-se estafat i percebre que se li
escapa el control del procés polític ja que aquesta ha passat en menys de les
direccions dels partits o dels seus dirigents locals. çHi ha transparència,
però els estils són els de sempre.
Cal transformar aquesta dinàmica dels
pactes postelectorals. Alguns dirigents polítics han de tenir més sensibilitat
democràtica i escolta atentament el que expressen els ciutadans en els seus
vots. A més d’escoltar, haurien de promoure canvis legislatius en la normativa
electoral per frenar el mercadeig postelectoral a l’hora de construir la
governança de la ciutat. Penso que ara seria el moment de promoure les següents
iniciatives. En primer lloc, explicitar una voluntat de canvi ètic en la
configuració de la governança de les ciutats. És cert que la lògica imperant en
les eleccions municipals és la de pactar amb qui sigui per tenir l’alcaldia;
però, ¿és possible seguir una altra lògica? Potser ja és hora d’explicar als
ciutadans que els pactes polítics de govern es faran des d’una perspectiva
d’intentar respectar l’expressió de la voluntat popular. Que, tot i que la llei
ho permet, ja no és temps per confeccionar aliances que sostreguin el sentit
del vot popular. ¿Què vol dir això? Vol dir, en el cas de les eleccions
municipals, procurar respectar la llista més votada i no entorpir que es pugui
formar govern. Deixant per a després, en el joc “govern–oposició” les possibles
correccions a l’acció de govern.
Però això no és suficient. Cal un
suport normatiu que asseguri l’objectiu ètic. Per això cal una llei electoral
que resolgui aquesta qüestió i d’altres, com per exemple, el desequilibri que
hi ha per escollir un diputat segons sigui d’una zona rural o metropolitana.
Com també cal apropar la circumscripció electoral als ciutadans. La governança
de la llista més votada s’ha resolt a altres països de diferents maneres:
elecció directa de l’alcalde o alcaldessa, doble volta, assignació directa de
la majoria absoluta, etc. En tot cas, el que cal fer és un debat ciutadà i
normatiu sobre com ha de prevaler la voluntat popular a l’hora de conformar la
governabilitat de les institucions. Perquè, els acords postelectorals són també
una qüestió que afecta la moral política.
El sistema d’elecció
d’alcaldes/alcaldesses és pervers. No és veritat que els ciutadans escullin la
persona que serà alcalde. No és així. L’alcalde l’escull el plenari de
l’ajuntament constituït pels regidors que sí que han estat votats popularment.
Són els regidors els que tenen l’oportunitat d’atorgar la condició
d’alcalde/alcaldessa a la persona que recull la majoria absoluta de vots, en
primera instància, o, si no és així, llavors sí que preval el candidat que ha
reunit més vots dels ciutadans. Potser caldria revisar aquesta situació per tal
que aquesta elecció representés millor la voluntat popular de manera directa.
Una iniciativa podria ser fer
l’elecció directa de l’alcalde/alcaldessa de forma separada de la resta de
regidors. Una altra possibilitat fora plantejar l’elecció a dues voltes per tal
d’assegurar majories clares al capdavant de les alcaldies. És veritat que la
majoria la tenen els que són capaços de formar una majoria de govern, però més
d’un cop els pactes es fan per anar en contra d’algú. Alguns d’aquests pactes,
si fossin explicats en el programa electoral, podrien provocar alguna
modificació de la intenció de vot. Tal com està organitzat ara, la votació dóna
els regidors una acumulació de poder que va més enllà del que expressen els
ciutadans en l’acte democràtic de votar. Una altra possibilitat, menys
recomanable, fora donar automàticament a la llista més vota la majoria per tal
de governar sense pactar. Tot és possible, si la voluntat de canviar és per
acostar més la representació política a la voluntat popular i no falsejar-la
amb alguns pactes postelectorals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada