El comportament dels musulmans està regulat, com a
primera font, pel que diu l’Alcorà. Aquest, regula i estableix el que es pot
fer i el que no. És profundament normatiu. Al ser paraula d’Alà dictada, no és
discutible i interpretable. La segona normativa és l’anomenada Sunna. La ràpida
expansió de l’Islam feu que entrés en contacte amb uns referents culturals
diferents als propis de la cultura semítica original. Això provocà que
sorgeixin aspectes a regular que no estaven contemplats en l’Alcorà. Per això es
creà l’anomenada segona font: la Sunna. Aquesta recull fets i dites del profeta
Mahoma i el que feia la primitiva comunitat musulmana. La Sunna s’escriu uns
300 anys després de la mort del profeta. La sunna està formada per petits
relats, els anomenats hadits.
Com que aquesta segon font presentava algunes
contradiccions, hi ha uns 600.000 hadits, a més d’aparèixer noves
problemàtiques no previstes per aquests sorgí la tercera font del dret islàmic:
les interpretacions dels ulemes. Els ulemes són savis mestres de la llei
islàmica. El seu coneixement de l’Alcorà i la sunna els permet legislar per
donar respostes a les noves preguntes que es fa la comunitat musulmana.
La quarta font del dret musulmà són les anomenades
escoles jurídiques. A partir del segle VIII en el sunnisme es consoliden
diverses escoles jurídiques clàssiques (madhhab) les quals recopilen les seves
referències teològiques i des de llavors han esdevingut els referents
interpretatius bàsics pels musulmans sunnites. El concepte madhhab remet a una
interpretació de les fonts tradicionals de la religió musulmana, l’Alcorà i els
hadisos. Aquesta interpretació constitueix l’anomenada fiqh (jurisprudència
musulmana). La fiqh és la fixació jurídica dels preceptes i principis teològics
corànics. Aquestes escoles han perdurat fins avui i els seus principis són
immutables. De tal manera que es considera des de la fiqh ja no es pot
interpretar la teologia corànica
Una de les principals diferències entre els sunnites i
els xiïtes està en la importància donada a la Sunna com a font de dret. En el
cas dels sunnites, l’Alcorà i la Sunna són les dues fonts de les quals emana la
llei islàmica. El nom sunnita ve d’aquesta adhesió total a la Sunna. Els
xiïtes, en canvi, tot i reconeixent la importància de la Sunna, no accepten el
seu caràcter sagrat. Com alternativa, els xiïtes donen molta importància al
coneixement transmès oralment entre els descendents d’Alí i la comunitat xiïta
n'és dipositària. La Xaria és la llei canònica de l’Islam. És la suma de totes les
fonts del dret islàmic completades per les analogies o interpretacions fetes
pels ulemes comunament acceptades per la comunitat. La xaria regula el conjunt
d’activitats públiques i privades de tot fidel musulmà. Únicament s’aplica en
els països islàmics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada