A la mort de Muhammad el moviment dels creients va ser
liderat per una sèrie de persones que van ser denominades com Amir al-Mu'minin, expressió traduïda com
a comandant de les creients. Al voltant de 75 o 100 anys després, el concepte
ampli de comunitat de creients, en el qual s'incloïen tant els seguidors de
Muhammad com a jueus i cristians per ser monoteistes, es va anar restringint
fins al punt de referir-se únicament als que eren seguidors de l'Alcorà. Diu
Donner que aquest procés de transformació de la comunitat de creients va ser
acompanyat amb l'extensió de l'ocupació de dos termes extrets del propi Alcorà:
islam i musulmà. El primer va començar a utilitzar-se per designar la nova
religió i el segon per definir els seus seguidors. Un cop assumit aquest canvi
conceptual, al voltant de l'any 700, sobre la naturalesa de la comunitat dels
seguidors de Muhammad es va produir el fenomen de projectar aquests conceptes
cap al passat. De tal manera que es va considerar que Muhammad havia fundat una
religió, l'islam, i que des de l'inici seus seguidors eren musulmans. Aquest
canvi conceptual es va introduir de forma gradual dintre de tal manera que al
llarg del segle VII i VIII van coexistir les dues idees de comunitat de
creients i islam per definir una mateixa realitat. Aquest procés va significar
la recuperació de la figura de Muhammad especialment emfatitzant el seu paper
de profeta i ressaltant la centralitat de l'Alcorà com a revelació de la
paraula de Déu.
¿Aquest procés de recuperació de Muhammad i l'Alcorà
significa que el seu paper va ser menor en la primitiva comunitat de creients?
No hi ha una resposta precisa a aquesta qüestió al no tenir documentació que
aporti informació sobre quin va ser el seu paper en la primitiva comunitat. És
evident que tots dos, Muhammad i l'Alcorà, van ser determinants en l'aparició
de la comunitat de creients, el que es desconeix és de quina manera van influir
en el seu desenvolupament. A partir de la poca informació que es disposa es pot
suggerir alguna hipòtesi al respecte. Pot ser que al principi l'Alcorà fos un
llibre més dins de la col·lecció de llibres piadosos o espirituals que
utilitzés aquesta comunitat de creients. El lideratge social i polític
desenvolupat per Muhammad en aquesta primera etapa pot haver quedat eclipsat
per la comprensió profètica de la seva figura. L'Alcorà presta poca atenció a
Muhammad, gairebé ni és esmentat, atès que l'interès no està en la seva figura
sinó a remarcar la importància de Déu. Tot són suposicions en no tenir fonts
documentals sobre aquesta etapa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada