Aquest és el títol d’un
interessant article de Jordi Amat. Amb el rigor que li és propi, l’escriptor i
periodista ha situat el conflicte que es viu a Catalunya en clau de
confrontació de grups identificats en diferents “comunitats de sentit”. Parteix
de la definició de “comunitat de sentit” donada per Seymour Saranson l’any
1974 que aquests grups es conformen amb “la percepció de similitud amb els altres,
una interdependència reconeguda amb els altres, la voluntat de mantenir aquesta
interdependència donant als altres o fent el mateix que s'espera d'ells, i al
mateix temps el sentiment de pertinença a una estructura social més gran,
fiable i estable”. Amplia el
concepte afegint que aquests comunitats funcionen en la mesura que aporten a
les persones els sentiments de pertinència, influència, satisfacció de
necessitats a través del grup i connexió emocional compartida. Finalment,
senyala que fora desitjable que aquestes comunitats es basin en la fe,
l'esperança i la tolerància i no en la por, l'odi i la inflexibilitat.
Jordi Amat, aplicant aquest
esquema a Catalunya, constata que hi ha dos importants comunitats de sentit que
condicionen el debat polític. Identifica, amb encert, que les dues comunitats
s’expressen amb una forta emocionalitat i que, ni una ni l’altra ni las suma de
les dues, representen tota la societat catalana. Aquestes dues comunitats es
manifestaren aquest dissabte i diumenge per Barcelona. També afirma que una de
les dificultats per poder operar des dels marcs cognitius de cada una
d’aquestes comunitats és que cada una d’elles no reconeix la part de veritat
que hi ha en l’altra. És cert, això és una dificultat. L’altra dia, jo mateix
en una nota anterior parlava de la ira i de la por que dominen els processos
cognitius dins de cada una d’aquestes comunitats. Per seguir en el fil
d’esbrinar si la gestió de les comunitats de sentit pot servir per desescalar
les tensions polítiques de Catalunya, s’hauria de veure com el conflicte social
i polític s’ha incorporat dins del complexa procés de construcció d’aquestes
comunitats.
Les comunitats de sentit no
existeixen al marge dels conflictes socials i polítics. Perquè aquests
conflictes són percebuts de manera diferent segons el marc cognitiu present en
cada una de les persones que conformen la mateixa comunitat de sentit. Davant
d’afirmacions, per exemple, “Catalunya es
de España” o “la autodeterminación es
impossible” cada comunitat de sentit ho viu d’una manera diferent, i
aquesta vivència probablement tensiona i allunya més els posicionaments. Treure
el conflicte social i polític fora del procés cognitiu és un error. Estem on
estem perquè, en un moment determinat, a una comunitat de sentit se li negà la
possibilitat de viure plenament tots els significants que la sostenien. Al cap
i a la fi la cruïlla per l’enteniment parlant des de marcs cognitius diferents
és discernir a quin tipus de comunitat de sentit els vol pertànyer: una
comunitat basada en el respecte de la dignitat humana, l'esperança i la convivència dialogal o una
comunitat que explota les pors ancestrals, atia l’odi i és inflexible en el
pensament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada