Intervenció de Jordi Castanyer, monjo de Santa Maria de Montserrat a la
Vetlla pels presos i exiliats polítics celebrada a Montserrat el 5 d’octubre de
2019
Em faig ben meva una reflexió,
com un tercer harmònic, que em feia ahir mateix un de vosaltres. Em deia, en
referencia a aquesta nit col·lectiva, que aquesta Vetlla posa a prova la nostra
fe. Algú ha dit que en tot l’anomenat procés força ciutadans de
Catalunya que s’havien
allunyat del cristianisme
de la seva infantesa i
joventut - i
ai las! els
cristians mateixos no
n’estem pas sense
culpa - han projectat llur necessitat de sentit en la militància
sociopolítica a favor de Catalunya. Algun sociòleg en diu d’aquest fet i d’altres semblants religió
substitutiva. No es tracta pas ara d’aprofundir aquest parer però potser sí que com a seguidors de
Jesucrist, cridats pel seu Evangeli a una actitud de conversió continua, no es
gens sobrer que aquesta nit, interpel·lats i potser sotraguejats per les
paraules de Jesús, examinem el nostre cor i demanem la llum de l’Esperit perquè
ens ajudi a fer camí per les paraules de
Jesús i també per les que hem sentit de sant pau: ͞Que l’esperança us ompli
d’alegria Sigueu pacients en la
tribulació, constants en l’oració
Feu-vos solidaris de les necessitats dels vostres germans. No et deixis vèncer
pel mal; al contrari, venç el mal amb el bé. Com ens cal deixar-nos amarar per
aquesta forca serena que nomes una pregaria assídua pot mantenir ben viva! I
com cal que tots els empresonats, els exiliats, llurs familiars, els polítics
en actiu, els líders socials, cada un de nosaltres que sempre, però
especialment aquests temps vinents, estiguem imbuïts d’aquest tarannà i que els cristians sapiguem aportar-hi,
modestament, amb respecte i fermesa alhora
aquestes qualitats en les relacions humanes i socials: no cedir a cap
mena d’odi ni de desig de venjança no
caure tampoc a l’amargor ni tampoc al
passotisme ni a aquella mena de neutralitat o de prudència que ens pot fer traïdors.
Un quart harmònic me’l suggereix
Bonhoeffer el teòleg protestant que va
donar la vida per coherència amb la seva fe (i del qual aquesta nit hem tingut
un sentit testimoni). No volem fer de la religió un succedani d’aneu a saber què una simple
consolació en el més enllà o en la nostra sola interioritat. Recordo l’inici
del document conciliar del qual hem llegit un fragment: Les joies i les
esperances, les tristeses i les angoixes dels homes i de les dones d’avui, dels obres sobretot i de tots els qui
sofreixen són també les joies i les
esperances, les tristeses i les angoixes dels deixebles de Crist, i no hi ha
res de veritablement humà que no hagi de trobar eco en els seus cors. La
preocupació pel bé comú doncs, la
defensa de les mal anomenades minories culturals i nacionals i de tots llurs
drets, és un terreny on, respectant les diverses opcions sempre que s’expressin
amb respecte s’hi ha d’encarnar la fe cristiana; no com un afegitó sinó per
imperatiu evangèlic. No oblidant mai, tanmateix, que la ra6 ultima de la nostra
esperança per a qui vulgui i pugui
creure-hi és la fe en Jesucrist Ressuscitat. Potser ara, quan més feixuc sigui i
penso en mi i en tots però molt especialment en els nostres polítics i agents
socials empresonats i exiliats quan mes
feixuga sigui la defensa pacífica de les conviccions que cadascú tingui estarem
mes a prop d’experimentar fins a quin punt la fe en la victòria final del
Crucificat Ressuscitat és el fonament més sòlid per a resistir les maltempsades
socials i polítiques que ens poden sobrevenir. Així ho expressava el bisbe
Casaldàliga en el seu bell i profund poema que hem escoltat: ͞Senyor Jesús Tu ets la meva glòria Tu ets la meva creu. Senyor Jesus, Tu ets la
meva mort la meva vida
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada