Durant propers posts continuaré publicaré
un resum de l’article de Roger Burggraeve “El
difícil però possible camí cap el perdó i la reconciliació” publicat a
Selecciones de Teologia nº 58, Gener-Març 2019. L’autor és doctor en teologia
moral, professor de la Facultat de Teologia y Estudis Religiosos de la
Katholieke Universiteit demLovaina (Bèlgica). És especialista en el pensament
ètic i religiós d’E. Lévinas.
(continuació)
A dia d'avui hi ha molt per fer
en l'àmbit del perdó i la reconciliació. No només en els micro i els macro
nivells, sinó també en l'àmbit de la teràpia, l'Església, la societat i la
política, tant nacional com internacionalment. A manera d'introducció, esbossem
breument el que el perdó no és. Aquestes realitats de les que ha de ser
distingit si es vol evitar el malentès i la discussió banal. Solament en la
conclusió explorarem el perdó religiós, que està clarament relacionat a la
misericòrdia de Déu cap a les persones. Això no vol dir que la discussió que
precedeix no tingui res a veure amb el cristià. Certs aspectes religiosos del
perdó apareixeran en aquest camí. L'objectiu principal d'aquest article, però,
és fer justícia a la realitat humana del perdó. Només així podem descobrir com
és de difícil i exigent que és el perdó, sense que sigui per això impossible. I
és només així com la força excepcional de la misericòrdia de Déu es revela més
clarament. Per tant, veurem com la religió i l'experiència humana en relació
amb el perdó no poden sinó estar connectades analògicament.
1. El perdó no cau del cel.
El perdó no és un fenomen solitari. Està
integrat en un complet context existencial, relacional, social, religiós, i
ètic. Sempre hi ha alguna cosa que li precedeix. En concret, hi ha algú (el
"perpetrador") que infligeix algun mal a algú (la
"víctima"). Aquest mal infligit pot prendre la forma d'una ofensa, un
insult, una infidelitat, formes de dany psicològic o físic, o abús (sexual) de
poder i violència. És possible que l'ofensa provoqui un trencament en la
relació que víctima i perpetrador tenien anteriorment. No obstant això, també
és possible que no hi hagi cap relació entre tots dos i que aquesta apareix,
paradoxalment, després de l'ofensa (i sent totalment negativa). Aquesta és una
diferència important per a la distinció entre perdó i reconciliació que
establim en aquest article.
(continua)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada