Ahir, durant la celebració de la
passió de Jesús, escoltant la narració de l’evangelista Sant Joan, vaig
adonar-me que el text té una certa simetria entorn a l’actitud de cercar.
L’evangeli comença amb la cerca de Jesús part dels soldats romans i la guàrdia
del temple i la narració acaba esmentant dos deixebles, Josep d’Arimatea i
Nicodem, que d’amagat també cercaven a Jesús. En els dos fragments també es
detecta una actitud de por. Aquest és explícita en Josep d’Arimatea i Nicodem,
el primer tenia por dels jeus i el segon anava a veure a Jesús de nit, emparat
per la foscor que tot ho amaga. Els soldats i la guàrdia era desproporcionada
per detenir a una sola persona. ¿De què tenien por aquests homes armats?
La mort de Jesús i la posterior
resurrecció ha de vèncer les pors que ens aturen en la nostra confessió creient
en mig d’un món que té poques notícies de Déu. Els cristians hem de saber
respondre en la nostre societat, en la claror de la plaça pública quina és la
raó de la nostre esperança. En mig del nou Areòpag els cristians hem de trobar
respostes entenedores a la pregunta de Pilat al pretori: “I la veritat, ¿què és?”. Els cristians d’avui hem de proclamar amb
convicció que el camí cap a la veritat passa per proclamar el text d’Isaïes que
Jesús llegí un dissabte a l’inici de la seva predicació en la sinagoga de
Natzaret “L'Esperit del Senyor reposa
sobre meu, perquè ell m'ha ungit. M'ha enviat a portar la bona nova als pobres,
a proclamar als captius la llibertat i als cecs el retorn de la llum, a posar
en llibertat els oprimits, a proclamar l'any de gràcia del Senyor.” (Lc
4,18-19). La veritat és Jesús mateix. Pilat no veié que estava davant la
veritat. Jesús, és veritat de vida perquè a través d’ell l’existència pren
significació. Vivim per fer el bé, per estimar-nos, per crear una gran
fraternitat i construir una societat justa. Per això ahir, en el moment de
l’adoració de la creu, cantàvem: “adorem,
Senyor, la vostre Creu, lloem i glorifiquem la vostra santa resurrecció: per
aquest arbre ha vingut el goig a tot el mon”.
Tot el dissabte està travessat
per un silenci dens. Jesús, Deu mateix ha davallat als inferns, pròpiament el
regne dels morts. En aquest gest, Jesús assumeix la condició humana d’assumir
com a pròpia la mort. Aquest any, el camí cap la Setmana Santa ha estat ple de
morts absurdes. Masses morts. Totes elles són assumides per aquell que, podent
deslliurar-se de la mort, l’assumí de manera escandalosa. En el seu davallar al
regne dels morts per ressuscitar després aporta esperança al sense sentit de
tant dolor i sofriment que veiem aquestes dies. Per molta gent, cada dia és com
Dissabte Sant. Perquè per ells, tot és un absurd, un sense senti perquè sembla
que la mort nega la possibilitat de la vida. La baixada a l’abisme del regne
dels morts és per fer-nos entenedor l’esperança que comporta la resurrecció que
estem a punt de celebrar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada