En l’article 189 es diu: “Una conseqüència característica de la
subsidiarietat és la participació, que s’expressa, essencialment, en una sèrie
d’activitats mitjançant les quals el ciutadà, com a individu sol o associat amb
altres, directament o per mitjà dels propis representants, contribueix a la
vida cultural, econòmica, social i política de la comunitat civil a la qual
pertany. La participació és un deure que s’ha d’exercir conscientment per part
de tots, de manera responsable i amb vista al bé comú. Aquesta no es pot
limitar o restringir a un mer contingut particular de la vida social, atesa la
importància que té per al creixement, sobretot humà, en ambients com ara el món
del treball i les activitats econòmiques amb les seves dinàmiques internes, la
informació i la cultura i, en grau màxim, la vida social i política fins als
nivells més alts, com són aquells dels quals depèn la col·laboració de tots els
pobles per a la construcció d’una comunitat internacional solidària. En aquesta
perspectiva, esdevé imprescindible afavorir la participació sobretot dels més
desatesos i l’alternança dels dirigents polítics, a fi d’evitar que s’instaurin
privilegis ocults; cal, a més, una forta tensió moral, per tal que la gestió de
la vida pública sigui el fruit de la corresponsabilitat de tothom amb relació
al bé comú”.
Sobre la mateixa participació
política la Doctrina Social afegeix, en l’article 191 del Compendi: “la participació es pot obtenir en totes les
possibles relacions entre el ciutadà i les institucions: amb vista a ella, s’ha
de prestar una atenció especial als contextos històrics i socials en els quals
caldria que es realitzés efectivament. La superació dels obstacles culturals,
jurídics i socials, que sovint s’interposen com a veritables barreres a la
participació solidària dels ciutadans en el destí de la pròpia comunitat,
requereix una tasca informativa i educativa. En aquest sentit, mereixen una
consideració especial totes les actituds que indueixen el ciutadà a formes
participatives insuficients o incorrectes i a la desafecció difusa per tot el
que fa referència a l’esfera de la vida social i política: pensem, per exemple,
en els intents dels ciutadans de «contractar» les condicions més avantatjoses
amb les institucions, com si aquestes estiguessin al servei de les necessitats
egoistes, i en la praxi de limitar-se a l’expressió de l’opció electoral, àdhuc
arribant en molts casos fins i tot a abstenir-se’n”.
La mateixa doctrina social matisa
que aquesta situació mereix una atenció especial en els casos de països amb
maca de drets democràtics. En aquestes situacions es constata que “el dret fonamental a participar en la vida
pública és negat d’arrel, perquè és considerat una amenaça per al mateix Estat;
pels països en què aquest dret és enunciat només formalment, però no es pot
exercir concretament; per altres, encara, en què l’enormitat de l’aparell
burocràtic nega de fet al ciutadà la possibilitat de proposar-se com un
veritable actor de la vida social i política”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada