A la Fira Mediterrània el creador visual Isaki Lacuesta ha fet una
interessant reflexió sobre els condicionaments que exerceixen el medis de
comunicació visual en el propi procés creatiu. De les seves paraules he deduït
que oblidar aquesta senzilla regla pot
alterar significativament la qualitat de la mateixa producció artística i
desvirtuar el valor de l’obra. L’alternativa és senzilla, cal saber adaptar la
producció el medi i defugir els formats pretesament universals perquè no ho són.
Allò que funciona formal i estèticament en una sala de cine és més que probable
que no sigui aprofitable pels smartphons o similars. I així, varis exemples.
La màgia del cinema amb tota la litúrgia que pot acompanyar la producció
d’una pel·lícula no es dóna quan es veu la mateixa pel·lícula en un Ipad, per
exemple. Hi ha dues anècdotes que il·lustren aquesta situació. Diuen que la
millor mirada de la història del cine foren el gran primer pla de David Lean
dels ulls de Peter Otool a la pel·lícula “Lawrence
d’Aràbia”. Els ulls blau intents d’aquest actor il·luminaven la pantalla en
cinemascope. Aquest efecte màgic quedà anul·lat al passar la pel·lícula en
format televisió. El mateix passà amb la pel·licula “La mépris” de Jean Luc Godart que en cine el dos personatges, Michel
Piccoli i Brigitte Bardot, sortien en el mateix pla, mentre que en televisió cal
optar entre la nuesa de la Bardot o el tors de Piccoli, els dos junts
impossible.
Les paraules de Lacuesta són un toc d’atenció a un alegria excessiva
acrítica en l’ús de nous formats pels creadors amb el risc d’abandonar la
qualitat de la creació. Cal obrir-se a nou formats, sí, però no cal oblidar els
vells canals de comunicació. En tot cas, el que cal és procurar ajustar la
qualitat de la producció artística al format per el qual va destinada aquesta
creació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada