Els estudis de sociobiologia animal aporten sovint evidències que alguns
dels patrons del comportament humà, inicialment atribuïbles a pautes culturals,
estan presents també en diverses espècies animals. Recentment, per exemple,
s’ha descobert que la famosa crisi dels 50 anys dels humans, també es dóna en
ximpanzés i orangutans. Altres estudis sobre el comportament animal han
demostrat també que els animals tenen actituds cooperatives i col·laboratives que
desvirtuen la tradicional idea de la competència selectiva evolutiva. Fins i
tot, sembla que alguns simis mostren comportaments altruistes. Davant d’aquests
resultats no fora desencaminat pensar que l’adaptació evolutiva podria
comportar, enlloc de la confrontació per la supervivència, la col·laboració per
sobreviure. Tot això capgira algunes de les
idees evolutives tradicionals. Així, la supervivència de l’espècie podria
dependre molt més del que ens pensem de la solidaritat i de la compassió, que
del combat per la supervivència del més fort.
Les persones tendim a mirar la realitat natural, i interpretar-la, a partir
dels nostres patrons mentals que són fruit d’una comprensió cultural associada
a una època. Per exemple, durant molt de temps s’ha insistit que en un niu
d’abelles, per exemple, hi ha una reina i que tothom treballa per ella. Però
els estudis de sociobiologia demostren que aquesta figura està força matisada
i, evidentment, la definició de reialesa és una projecció cultural no una
realitat natural. Per evitar aquestes projeccions els etòlegs demanen més
atenció per adonar-se d’aquells comportaments animals que semblen seguir uns
comportaments similars al que els humans hem identificat com a valors i
virtuts.
Les noves dades aportades per la sociobiologia suggereixen algunes
interessants preguntes. Per exemple, ¿tenen els animals comportaments que
recorden algunes de les virtuts considerades signes d’humanització?, ¿els
comportaments egoistes i insolidaris presents en l’espècie humana formen part
també de la història natural o és el resultat de l’evolució cultural de l’Homo sapiens?, ¿la història natural és
també la història de uns comportaments altruistes en benefici de les espècies?.
Aquestes, com moltes altres preguntes, poden induir-nos a pensar que algunes de
les denominades virtuts públiques no només són pròpies de la història de la
civilització, sinó que formen part de la pròpia història natural. De la mateixa
manera, alguns dels contravalors poden trobar-se dins aquesta pròpia història.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada