dijous, 13 de desembre del 2012

Complicitats en els espais escènics


¿Quines complicitats poden donar-se entre els promotors d’arts escèniques i els gestors dels espais escènics municipals?. Totes. Si l’objectiu és aconseguir la màxima democratització de la cultura i el foment d’una ciutadania culta i cívica  calen els màxims acords perquè tothom es facin seua aquests objectius. Però, és evident que els promotors privats han de buscar percebre un retorn de la seva inversió empresarial i els públics han de rendir comptes de l’ús social del diner públic. Per això calen establir acords sòlids de cooperació públic-privat que permetin recuperar confortablement els costos de les inversions privades sense menystenir les inversions públiques fetes per tenir i mantenir els espais escènics municipals.

Admesa aquesta premissa bàsica les fórmules col·laboratives són diverses. Totes han de procurar mantenir viu un triple compromís: la funció social pública de l’espai escènic, la necessitat de produir beneficis pels promotors i garantir els ingressos suficients per assegurar els costos de manteniment dels equipaments públics. Per sort, els teatres municipals estan adoptant estratègies de gestió que permeten aconseguir amb èxit aquests objectius. La introducció de fórmules mixtes en  les contractacions, la innovació alhora de compartir els riscos de la iniciativa dels programadors, les cessions d’espais amb acords sobre el finançament dels costos de manteniment o iniciatives similars, senyalen el camí a prendre, etc.. Són algunes de les possibilitats. Sempre en el ben entès que el gestor públic ha de vetllar per la dimensió pública de la cultura i garantir la seva qualitat. Aspecte no menor que cal tenir present i vetllar perquè sigui així. Per sort, els promotors privats més actius han mostrat sempre una gran sensibilitat per garantir la qualitat de les seves programacions.

El dilema no és escollir entre un model públic o un privat de gestió, sinó saber adoptar un bon marc de cooperació pel treball col·laboratiu públic-privat. Els problemes no es troben en la lògica d’establir complicitats entre el sector públic i el privat, sinó en les tensions que es poden donar entre uns promotors privats que s’obliden de la dimensió pública de la cultura i uns gestors públics que neguen a la iniciativa privada el seu paper de motor dinàmic en el camp cultural. L’equilibri és positiu per tothom. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada