Entre la fe i la política és viu una tensió utòpica. La utopia no s’entén com
una realitat impossible, com una cosa quimèrica, sinó com l’anticipació d’allò
que s’espera recordant allò que expressà molt bé Ernst Bloch. La dimensió
escatològica de la fe aporta aquesta tensió
utòpica que neix per la promesa que se’ns ha fet del retorn dels Jesús
ressuscitat. És una anticipació de la nova Jerusalem tal com se’ns diu a Ap
21,1-5. Així, els cristians vivim en la percepció de que el Regne de Déu està anticipat en la història,
tot i que als ulls dels creients la seva realització plena no s’esgota en la
mateixa història.
Per això la fe és una instància crítica de la política perquè
entén l’espai polític com una prefiguració del futur absolut; però no és aquest futur, només és una
insinuació. Tota situació humana viscuda a l’interior de la història és una
anticipació prefigurativa d’aquella ciutat absoluta de l’Apocalipsi. La gran
crítica, des de la humilitat i diàleg, que la fe pot fer a la política, és que
tot sovint actua amb una visió totalitzant de la mateix història. El punt de
vista polític no és l’únic ni el darrer. Hi ha una reserva escatològica la qual ens aporta la gran esperança de que en
la fi dels temps tot s’acomplirà.
El bisbes catalans han expressat amb
encert aquesta perspectiva tant fonamental pels cristians, i especialment els
cristians que estan en el món de la política, en el seu document “Creure en l’evangeli i anunciar-lo amb un
nou ardor”. En aquests document els bisbes afirmen “en el context de la legítima autonomia de la societat política —de la
laïcitat—, volem contribuir al discerniment d’alguns valors que estan en joc en
aquests moments. És a dir, volem fer sentir una veu profètica i alhora
dialogant. Tot i la crisi actual de les grans ideologies, més que mai cal
vetllar perquè les diferents majories parlamentàries que s’alternen
legítimament en la governació de l’Estat espanyol i de la Generalitat de
Catalunya, responent a diferents models de política i de país, respectin i
promoguin els drets humans, personals i col·lectius; que el bé comú i el
progrés dels sectors socials menys afavorits siguin absolutament prioritaris;
que les minories es vegin reconegudes; que els programes estiguin al servei de
les persones i no a l’inrevés. L’Església sempre manifestarà una col·laboració
constructiva per assolir aquests béns, sense renunciar per això a una crítica
profètica que ajudi a purificar l’acció política “ (Creure en l’evangeli i
anunciar-lo amb un nou ardor, capítol 7).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada