Si
Déu és amor, si l’estimar és el nou manament és lògic preguntar-me ¿cóm
testimoniar l'amor de Déu?, ¿com ser testimoni d’aquest amor al proïsme?. Aquest
qüestió ha estat el centre de moltes reflexions entre els catòlics. Sempre s’han
evidenciat dues visions que porten a dos models complementaris sobre com
entendre aquest testimoniatge i confessió de la fe en la societat contemporània:
cristianisme de presència o de mediació. La comprensió d’aquests dos models
parteix de les aportacions del concili Vaticà II i la seva reinterpretació en
el pensament de Joan Pau II.
El
Concili Vaticà II posà l'Església al servei del Món. Els pares conciliars abandonaren
tot intent de crear institucions de contrapoder social i d'entendre la
presència de l'Església en el Món només a partir de la presència organitzada
dels cristians. Aquest canvi d'actitud incidí sobre els moviments cristians.
Molts optaren per concretar la presència dels cristians en el món a través de
la mediació en les institucions socials a on es desenvolupa la història humana.
Aquest estil superava el esquemes pre-conciliars de la presència militant cristiana com a preàmbul de la cristiandat. Així el temps postconciliar
estigué presidit per la primacia de la mediació
sobre la presència. Els cristians de
la mediació, des de la seva fidelitat als ideals
conciliars, proclamaven el valor del pluralisme d'opcions socials i polítiques
dels catòlics, justificades a partir del
discerniment personal. Pels cristians de
la mediació la l'Església catòlica ha d’estar en el món com al caminar de
Jesús amb els deixebles d'Emaús (Lc 24,13-35). Jesús acompanyà i transità amb
els seus deixebles per un camí històric concret, que a més era el que ells
havien emprés: "Jesús en persona
se'ls acostà i es va posar a caminar amb ells".
El
llarg pontificat de Joan Pau II participà de la incredulitat dels apòstols i proposà
el model anomenat de presència. Es
tractava d’un model diferent al proposat pel Concili. El papa polonés,
probablement influenciat pel model particular de l’Església catòlica en el seu
país, tornava a proposar característiques de cristiandat a partir de l'acció,
en la ciutat secular, de moviments concrets ben determinats encaminats a
formular una cultura catòlica capaç de superar la decadència moral i espiritual
de l'Occident. Convençuts de que el ressorgiment de nous populismes podrien
propiciar una religiositat de masses que potencies l’hegemonia del catolicisme sobre
altres cosmovisions. La combinació intensa de sentiments i emocions, junt amb
una pastoral fortament arrelada en les grans mobilitzacions eren les estratègies
que havien de conduir a una nova revifalla del catolicisme en la societat post secular.
Cap
dels dos models, per si sols ha estat suficient per recuperar l’interès social
per la religió. Ara, amb perspectiva, hom pot pensar que no es tracta de dos
model alternatius sinó dos maneres d’entendre una mateixa manera de testimoniar
la fe. Per això, un dels reptes de la nova evangelització és trobar una
integració entre aquestes dues comprensions del testimoniatge de la fe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada