L’església de sant Bernat Calbó del Poble Nou
ha obert les seves portes per oferir un sostre on allotjar les persones que
vivien a la nau del carrer Puigcerdà. El gest del seu rector, un bon amic, mossèn
Frances Romeu, és una mostra del compromís de viure la fe en la perifèria de la
societat. Allí, on el papa Francesc, diu que cal anar a trobar el sentit de la
fe. Ara, un altre Francesc, ha fet realitat allò que diu el salm 113 “aixeca de la pols el desvalgut,treu el pobre
de la cendra”. El gest del rector de sant Bernat Calbó de donar acolliment
és una mostra d’un cristianisme solidari amb els desvalguts perquè en ells hi
ha el rostre de Crist. Aquest rector ha dut a la pràctica allò que digué
recentment el bisbe de Roma, papa Francesc “una
Església que no surt, a la curta o a la llarga ,s’emmalalteix en l’atmosfera
viciada del seu tancament.... prefereixo mil vegades una església accidentada
que no una església malalta. La malaltia típica d'una església tancada és
mirar-se a si mateixa, estar encorbada sobre si mateixa....És una mena de
narcisisme que ens condueix a la mundanitat espiritual i al clericalisme
sofisticat..."
Els cristians no podem restar indiferents davant
de la situació dels assentaments. En la paràbola del judici final,
l’evangelista Mateu relata una situació davant la qual cal mostrar una actitud
generosa d’acollida: “Els justos li
respondran: Senyor, ¿quan et vam veure afamat, i et donàrem menjar; o que
tenies set, i et donàrem beure?¿Quan et vam veure foraster, i et vam acollir; o
que anaves despullat, i et vam vestir?¿Quan et vam veure malalt o a la presó, i
vinguérem a veure't? El rei els
respondrà: Us ho asseguro: tot allò que fèieu a un d'aquests germans meus més
petits, a mi m'ho fèieu” (Mt 25,37-40). L’entrega generosa dels cristians a
la misericòrdia no ha de fer perdre la perspectiva de que al darrere del
problema dels assentaments es manifesta la complexitat de la societat
contemporània i que les alternatives avui, no poden ser simples slogans, sinó
solucions socialment ben pensades i articulades.
Les institucions públiques tenen el seu paper,
i estic convençut, perquè conec i crec en els seus responsables, que l’han exercit
i l’exerciran amb rigor, serietat i respecte a la dignitat humana. Però no totes
les solucions estan a les seves mans, perquè l’acció de govern comporta
discernir i adoptar uns criteris generals que no sempre poden satisfer a totes
les parts; ni les alternatives exoneren d’un compromís social i cívic més actiu.
Per això les institucions socials, allò que em diem societat civil, han de complementar
o suplir activament les limitacions dels poders públics per ordenar les seves
actuacions a favor del bé comú. Això és el que s’ha fet a la parròquia de sant
Bernat Calbó en aquests moments. En el ben entès que les solucions reals es
troben en el camp de la justícia social i en la vivència d’uns valors que
actuen a favor dels exclosos socialment perquè ells són la mostra colpidora de
les noves desigualtats.
Avui la resposta a aquesta situació no pot ser
similar a l’aplicada anys enrere quan la tancada a l’església del Pi sota la
consigna de “papers per tothom”, les
condicions són altres. Es bo assumir aquesta realitat per eludir les
temptacions de manipular les esperances d’aquestes persones per unes solucions
totalment impossibles. El que cal és ordenar administrativament la seva situació
i fer-ho amb calidesa humana. Sé que la gent de l’ajuntament ho està fent. Confio
en ells. Pel que he sentit dir, cap ajuntament europeu ha desplegat un ventall
tant ampli de solucions com ha fet el consistori barceloní en aquest cas. Per
això no cal tensar o radicalitzar més la situació per aconseguir unes solucions
impossibles per les persones que es troben en condicions irregulars. Cal substituir la misericòrdia emotiva per una
exercici realista de la caritat política. Cal trobar solucions
individualitzades adaptades a realitats particulars dels afectats perquè la
seva situació és plural i diversa. Sense perdre de perspectiva que aquestes
persones integren un grup humà altament feble, fàcilment manipulable i amb risc
d’ésser instrumentat per uns interessos que han vist en la recollida de la
ferralla un lucratiu negoci de ma d’obra barata i atemorida.
Durant mesos al carrer Puigcerdà s’havien
generat moltes esperances i una realitat nova: l’existència d’una alta capacitat
organitzativa que estructurà la convivència de la gent de l’assentament i que
introduïa mecanismes d’autocontrol que evitaven el conflicte social de
convivència. Cal aprofitar aquest actiu per trobar noves alternatives
d’integració social.¿Per què no aplicar, des de la mediació social i la
lleialtat amb les institucions, solucions creatives, com les trobades per joves
ocupes vocacionals que han renunciat al seu gest reivindicatiu a canvi d’un ús
ordenat i social d’habitatges buits? Ben segur que les persones del carrer
Puigcerdà, situades ara en la frontera de la marginació però amb sentit de
responsabilitat social, poden incorporar la seva creativitat en la recerca de nous
camins d’inserció no assistencials a partir de la col·laboració públic-privat
en benefici de la convivència ciutadana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada