Un
dels perills que empresona als cristians es perdre’s en disquisicions al marge
de la realitat immediata. Això té la virtualitat de permetre grans acords. La
trampa és que en cap cas es baixa en el terreny del concret on poden sorgir els
desacords. Els problemes reals comencen quan en el centre del debat es posen
qüestions que obliguen a definir actituds i comportaments que es poden
contrastar. Si això passa, l’aparent unanimitat de criteris se’n ressent. És
quan es posa en evidència que un és de Pere, l’altra de Pau o d’en Jaume, o vet
a saber de qui. Però sembla que tot té solucions en benefici de la unitat
eclesials. Per tal d’evitar que els desacords esdevinguin trencadisses el
llenguatge es torna ambivalent i confós. El resultat és frustrant perquè dóna
la impressió de que tot val sense cap mena de criticisme.
Aquesta
ambiguïtat calculada contrasta amb la claredat adoptada per Jesús davant d’algunes
qüestions. “Aquest és el meu manament:
que us estimeu els uns als altres tal com jo us he estimat” (Jn 15,12), “no podeu servir alhora Déu i el diner”
(Lc 16,13) o les paraules que Lluc posa en boca de Jesús per iniciar la seva
missió “l'Esperit del Senyor reposa sobre
meu, perquè ell m'ha ungit m'ha
enviat a portar la bona nova als pobres, a proclamar als captius la llibertat i
als cecs el retorn de la llum, a posar en llibertat els oprimits, a proclamar
l'any de gràcia del Senyor” (Lc 4, 18-19). Són paraules clares que situen
la fe dels cristians davant d’unes opcions clares. És així com la fe cristiana
i l'espiritualitat es projecten cap la història i s'identifiquen amb la defensa
de la causa del pobre. D’aquesta manera la vivència de la fe, la mateixa
presència de cristians en el món amb el seu testimoni i diàleg, entren en
comunió amb l'esperança d'alliberament present en la memòria històrica de la
humanitat i participen plenament en la seva lluita per la justícia. Per això,
com diu l’apòstol Jaume “així passa també
amb la fe: si no es demostra amb les obres, la fe tota sola és morta” (Jm
2,17).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada