El
documental “Ciutat Morta” està recollint una àmplia audiència, 569.000
espectadors el dia de la seva emissió amb una 20% de quota de pantalla el
dissabte a la nit al 33. L’anàlisi de les dades d’audiència demostra que el
documental va multiplicar per tretze els espectadors que va tenir el Sala 33 de
la setmana passada amb l’emissió de “Pa Negre”. 569.000 espectadors un dissabte
a la nit són moltíssims en termes absoluts. L’audiència habitual de Polònia els
dijous, un dels programes líders de TV3, està entre els 570.000 i els 600.000
espectadors. “La Riera”, “Gran Hermano” o “Top Chef” ho miren menys gent que la
que va mirar “Ciutat Morta”. Aquest
alt nivell d’audiència mostra que estem davant d’un fenomen excepcional, tant
per l’ús dels canals comunicatius com per l’encert de connectar amb l’emotivitat
dels espectadors.
Els
experts en comunicació admeten que els promotors del documental i els qui han
pressionat perquè la televisió pública catalana han sabut emprar hàbilment les
xarxes socials per crear, en un primer moment, una gran expectativa pel
documental i, després, mantenir alt l’interès pel debat posterior. Aquest és,
sens dubte, un èxit indiscutible de les persones que estan al darrera del
documental. Però, vist ara en perspectiva el documental i tot el debat que ha
generat se’m susciten vàries qüestions: ¿Per que hi ha tanta distància entre el
que diuen les sentències i el que es diu
el documental?, ¿quin són el objectius
reals del documental?
Personalment,
no crec que sigui mostrar la veritat del que passà el 4F del 2006, sinó
presentar un relat, ben construït i perfectament articulat per agitar
sentiments, que dificulten que l’espectador comprengui que s’està mostrant una
visió parcial del que passà aquell dia. Amb això no vull dir que el documental
digui falsedats, però resulta una mirada interessada que omet altres lectures
dels fets que puguin qüestionar las tesis principals del documental o presenta
unes informacions que es queden a mig camí del que realment succeí. Això és
evident en el tema del test. En l’entrevista del testimoni que diu conèixer a
una persona que havia tirat el test l’entrevistador li pregunta si ell coneix “a la persona que havia tirat el test que
havia provocat les ferides al guàrdia urbà” i la seva resposta és “em va explicar que era al terrat de la casa
i que havia tirat el test” . Entre la pregunta i la resposta l’espectador treu
la següent conclusió: el noi afirma haver tirat el test que ferí al policia.
Però aquesta conclusió és la que arriba l’entrevistador però no és el que diu l’entrevistat
qui confessa que només va tirar un test. La diferència és subtil, doncs queda
per comprovar que el test que ell tira és el que, efectivament, com vol demostrar
el documental, és el que fereix gravíssimament a Juan José Salas.
Els
barcelonins, i en certa manera tots els catalans, assistim atònits al debat
encetat pel document “Ciutat-morta”. Títol ben curiós perquè, sens dubte,
estableix un punt de partida del debat associat al drama i mort d’un dels seus
protagonistes, Patricia Heras i la tetraplegia del policia Juan José Lluis
Salas. Tinc els meus dubtes sobre els objectius del documental. ¿Quines són les
seves tesis principals?. De forma tosca és evident que els seus directors, i
sobretot, guionista, situen als espectadors davant d’uns esdeveniments que es
presenten per crear una adhesió emocional incondicional a favor de les persones
que, segons es presenta, semblen innocents de tot els que se’l ha condemnat en
sentència ferma per dos tribunals. Si bé el documental no és explícit en aquest
sentit, és cert que es condueix hàbilment a l’espectador a treure unes conclusions
simples: els condemnats són innocents mentre que la guàrdia urbana de Barcelona
està contaminada per la tortura i la fabricació de proves falses, i de retruc eles
autoritats del consistori barceloní no actuava per evitar-ho. En cap moment, el
documental aporta elements que permetin als espectadors generar una adhesió
empàtica al policia malmès per l’agressió o arribar a considerar certa la
versió de l’atestat de la guàrdia urbana. El documental és un visió de part on
tot és circumscriu a un gran maniqueisme a l’hora de presentar els fets.
El
documental no és neutre amb la informació i és hàbil alhora de presentar-la
perquè aconsegueix que moltes persones, acostumades a conviure des de fa temps,
amb diferents graus de corrupció, identifiquin tot el procés del 4F de 2006 com
un element més dins de les irregularitats i escàndols que envolten a la
política. No és cap casualitat que algunes de les persones més actives entorn
al documental estan vinculades a la corrent política agrupada en torn al
moviment Guanyem. Els directors de la pel·lícula Ciutat morta també són els director d’un altre documental “Termitas. El observatorio DESC y el litigio
estratégico del caso Bárcena”. Aquest documental, presentat en alguna ocasió
per Ada Colau, vol mostrar les dificultats judicials per combatre la corrupció.
Entorn a l’observatori DESC (Drets Econòmics Socials i Culturals) presidit per
Jordi Borja es mouen alguns dels dirigents més visibles de Guanyem, entre els
quals destaquen Ada Colau i Gerardo Pisarello. Aquests dos, juntament amb Jaume
Asens presentaren el documental Termitas el dia 17 de maig en el Festival Stop
Distopía en la Nau Ivanow (Barcelona).
Totes
aquestes connexions de persones em fa sospitar que l’interès del document “Ciutat Morta” va més enllà del simple objectiu
de cercar la veritat i s’inscriu en una estratègia de vol polaritzar l’agenda
pública entre dos pols: els que manen, profundament afectats per irregularitats
i corrupció, i l’alternativa ciutadana regeneracionista. Aquest maniqueisme ve
de lluny, però és més agut. Aquest objectiu explicaria que en el documental, de
manera reiterada, i després en les intervencions públiques, es silenciï que, en
el moment dels fets del 4F, el govern de Barcelona era una coalició entre PS, IC-EUiA
i ERC tots representants en els màxim òrgans de decisió municipal i corresponsables dels seus actes. Circumstància
especialment compromesa per IC-EUiA que ara s’ha subsumit electoralment amb
Guanyem. Considero que una de les tesis clares de tot l’enrenou creat a partir
del documental és, aparentment conèixer la veritat i amb el propòsit de treure del govern als que han fet possible la
mentida.
El
documental procura que l’espectador no s’identifiqui amb l’altre protagonista
de la història: el policia local Barcelona, Juan José Salas, que quedà
tetraplègic sever com a conseqüència d’un cop o cops rebuts, bé per un test,
per unes pedrades o uns cops de peu. Sobre això, tot està encara confús perquè
s’insisteix, sense més proves que comentaris, el que les lesions les provocà un
test tirat des de l’edifici. En qualsevol cas, i al marge del que passà
realment, el que és cert és que hi un policia en estat vegetatiu i una noia
condemnada optà per manllevar-se la vida. Aquests són el rostres reals de les
víctimes del 4F de 2006 i que el documental no facilitat a l’espectador a
construir un relat complex dels fets, en lloc del simplement de bons i dolents
que alimenta, en bona mesura, el documental. És evident que el seu guionista i
els seus directors eren ben lliures de fer el que considerin oportú, el que
trobo més frívol és que els responsables de TV3, un cop visionat el documental,
no reflexionessin dels costos socials que comporta la seva emissió sense cap
mena de contrapunt o d’informació complementària.
És
evident que el documental “Ciutat morta”
mostra uns clars obscurs entorn a tots els protagonistes del conflicte del 4F
del 2006. Els governants, d’ara i els d’abans, han d’assumir que poden existir
comportaments estranys i enèrgicament condemnables en la guàrdia urbana, però
el moviment alternatiu ocupa no pot pretendre aparèixer com un grup humà
coherent, pacífic i submís a l’autoritat legitimada. En cas de tenir informació
sobre policies que torturen o falsifiquen proves cal denunciar-ho amb claredat
a fi que les autoritats puguin actuar. No és suficient escampar els dubtes, cal
concretar les denuncies per tal de poder depurar responsabilitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada