Aquests
dies he escrit algunes notes reflexionant sobre els fets de Paris. En general,
tothom ha trobat bé el que he escrit, però alguna persona m’ha retret que
l’Islam és una religió violenta i que en més d’un lloc l’Alcorà reclama
inclemència venjativa contra els que són considerats infidels per no creure amb
Alà. Com a principi d’autoritat de tot això es presenta la sura 8:12. Segons la
traducció al català de Míkel de Epalza publicada per l’editorial Proa, la sura
8 es refereix Els Botins de guerra i
en verset en concret, l’aleia esmentada diu: “Quan el Senyor va inspirar aquests àngels, dient-los: “Sóc amb
vosaltres. Reforceu els bons creients!. Jo vesaré dins el cor dels infidels una
gran por: Copegeu-los fort sobre els colls i copegeu-los sobre cada dit”. Això
passà perquè ell estaven molt separats i allunyats de Déu, Al·là, i del Seu
missatger”. El text és dur i clarament incita, des d’una interpretació
textual, a la violència contra els que no són seguidors d’Al·là.
Aquesta
imatge d’un Déu venjatiu no és única de l’Islam. El Déu de l’Antic Testament dels
cristians molts cops mostra una violència extrema contra els enemics,
estrangers o seguidors d’altres deus. Com a mostra escollida a l’atzar
reprodueixo un text d’Isaïes (Is
13,13-18), 13 “El dia que esclatarà la
meva ira, jo, el Senyor de l'univers, ple d'indignació, faré tremolar el cel i
sotragaré la terra. Els homes, com gaseles perseguides, com un ramat que ningú
no aplega, tornaran cadascú al seu país, fugiran a la seva terra. Si els
aconsegueixen, els traspassaran d'una llançada; si els capturen, els mataran
amb l'espasa. Veuran com trossegen els seus propis infants, els saquegen les
cases, violen les seves dones. Jo atiaré contra ells els medes, gent que no fa
cas de la plata ni s'interessa per l'or. Amb els seus arcs abatran els joves,
no es compadiran dels nadons ni s'apiadaran dels infants.». Certament, el
text del profeta Isaïes no és un compendi de generositat misericordiosa amb els
enemics i provoca un fort esglai de cor.
La
tradició cristiana ha fet en moltes ocasions un ús radical i interessat dels
textos bíblics que mostren un Déu enfurismat contra els enemics per tal de
justificar les mil i unes barbaritats fetes en nom de la fe. En aquest sentit,
cristians i musulmans, tenim un
recorregut similar alhora de forçar els textos sagrats a fi donar coartada de
fe a les actituds violentes. Per sort,
el camí recorregut per la teologia cristiana ha permès situar aquests textos en
el seu context i treure-li aquesta dimensió violenta en la mesura que el
testimoni de Jesús capgira el sentit de tot l’Antic Testament. La teologia
islàmica es troba en la necessitat de recórrer camins anàlegs per interpretar
en la seva justa comprensió el que expressen algunes alies de l’Alcorà. Per
exemple, aquesta aleia 12 de la Sura 8 els experts doctrinals en l’Islam consideren
que fou escrita després de la batalla de Badr en la qual Mahoma guanyà a la
tribu Quraysh de La Meca consolidant el seu projecte. En la Sura, entre altres
coses, es reflexiona sobre els càstigs que cal imposar als vençuts en un
conflicte militar. Tenint present que, tot el que fa referència a aquests
esdeveniments fou transmès, en uns primers moments, només per tradició oral, el
text també podria haver evolucionat en el temps. Serà anys després que el text es
recollirà i compilarà en el llibre sagrat de l’Alcorà. L’Islam necessita
assumir que l’exegesi interpretativa dels textos sagrats no altera per res el seu
sentit de fe, però sí ajuda a depurar-los dels usos culturals que hagin pogut
fer les diverses escoles interpretatives. Sobretot quan, algun d’aquests textos
en lloc d’afavorir la pau i l’harmonia entre les persones alimenta l’odi i la
violència. En cap d’aquests casos, qui sostingui aquesta visió por justificar
que aquesta paraula ha estat donada per Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada