La
governança es troba davant d’una realitat religiosa plural i força desinstitucionalitzada. Moltes de les noves
confessions que omplen l’espai públic són molt poc eclesials, que contrasta amb
l’estructuració organitzativa de l’Esglèsia catòlica. Algunes confessions els
hi és consubstancial la total absència d’un element eclesial vertebrador i
altres manifesten una voluntat de viure l’experiència de fe sense masses
lligams eclesials. Progressivament la dimensió eclesial ha quedat reduïda als
àmbits de les religions tradicionals, tot i que algunes pràctiques en aquestes
esglésies participen d’aquesta visió desinstitucionalitzadora de la fe. Tota aquesta realitat dificulta la capacitat
de relació institucional entre el poder públic i les confessions religioses. Un
exemple particular d'aquesta tensió es troba en la dificultat pràctica que té
el poder polític de relacionar-se institucionalment amb algunes confessions
religioses, com és el cas de l'Islam i d'algunes esglésies evangèliques
pentecostals.
Però,
el fenomen de la desinstitucionalització de la religió també afecta també a
moltes de les confessions perfectament estructurades en esglésies. Aquestes
assisteixen impotents a un procés accelerat de desinstitucionalització de la
seva pròpia identitat religiosa. Aquest procés té moments d'enorme ambigüitat.
Perquè, malgrat l’aparent refús dels compromisos eclesials, les evidències
apunten que l’individu hipermodern continua esperant una resposta institucional
al seu mode particular de creure i de sentir-se església. Les persones de les
societats contemporànies no han renunciat a establir vincles interpersonals que
els permeti sentir-se membres d’una comunitat. La religió sense església
proposada per les noves confessions religioses entra en contradicció amb
l'aparent necessitat de pertinença dels individus.
Per
les religions fortament institucionalitzades, especialment les cristianes, la
situació és extraordinàriament delicada. Per una banda, tenen corrents internes
que, davant les noves formes d’expressió religiosa, proposen un retorn als
orígens i la defensa de la tradició. Però també existeix un sector que vol
combatre la influència de les noves religions amb les seves pròpies
estratègies. Aquesta situació porta a algunes de les religions tradicionals a
explorar formes organitzatives més lleugeres, sense compromisos eclesials més
enllà de formar part d’una petita comunitat local que en uns moments aporta el
sentit de pertinença a una realitat creient més àmplia. Davant l’expansió de les esglésies
evangèliques pentecostals a Amèrica Llatina, per influx d'algunes esglésies
dels Estat Units , un sector de l’Església Catòlica està impulsant l’aparició
del pentecostalisme catòlic amb els mateixos objectius: mobilitzar les emocions
dels feligresos i evitar la seva marxa a altres confessions religioses. Davant
d’aquesta situació no es pot restar-ne indiferent. Cal entendre i comprendre
aquesta nova realitat per tal de repensar la institució eclesial, sense que
això signifiqui comprometre la identitat bàsica de la creença o de la tradició
religiosa, a fi d’alleugerir-la d’aquelles càrregues que l’allunya de les
persones d’avui. Son temps propicis per pensar de nou els vincles que
organitzen les religions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada