Les
Administracions Públiques es troben en el centre de l’escrutini públic. La
crisi, a més d’afectar les economies públiques ha incrementat la pressió social
per administrar amb més eficiència els recursos públics. Aquesta exigència
obliga als administradors públics a revisar el que es fa i com ho fa dins de l’àmbit
públic.. És moment d’analitzar si les actuacions públiques són les que cal fer
i tenen el valor social esperat. Després de molt anys preocupats en els
resultats del treball de l’administració, els outputs, ara cal interrogar-se
sobre els seus outcoms. Ara o mai. L’acció de govern ha d’avaluar el que fa. Ha
de pregutar-se pel value for money de
les decisions polítiques de la mateixa manera que estudia l’impacte social del
que fa l’administracio. Les dues dimensions són importants. El retorn de la
inversió serà sempre en clau social, però és un retorn. Això cal saber-ho, tant
per explicar-ho a la ciutadania com per justificar futures decisions
polítiques.
Des
de l’interior de l’Administració cal introduir el treball col·laboratiu per
cercar les millors estratègies per incrementar la seva eficiència. Hi ha masses
inèrcies instal·lades que afavoreixen una excessiva compartimentació del
treball públic, amb el que això comporta de desaprofitament de recursos i de
coneixement. Cal passar d’un model de treball de l’Administració, més
preocupada per la correcta realització del procediment, a una Administració
orientada a servir als ciutadans, resoldre les seves necessitats i cooperar per
millorar la cohesió social. Però això serà possible si des de l’interior de
l’Administració Pública es treball d’una
altra manera. Cal mobilitzar les energies de les persones i, de forma especial,
el seu coneixement per transformar-lo en bé que s’ofereix al servei de
l’interès general. El treball col·laboratiu exigeix tenir metes i objectius
clars; demana avaluar el que es fa i descansa en una voluntat clara de
treballar en equip per aconseguir uns resultats que són comuns. Enfront la
tendència a l’anonimat dels procediments, cal impulsar una nova responsabilitat
pública associada als resultats obtinguts i a la implicació dels servidors
públics en l’obtenció dels objectius corporatius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada