L’operació
policial d’avui contra uns suposats jihadistes ha tornat a centrar l’atenció
sobre l’islamisme radical. Des de fa un temps l’islam polític o islamisme està
en el centre de la preocupació pública i té àmplia notorietat en els mitjans de
comunicació. A l’hora de parlar sobre aquestes qüestions els termes semblen
intercanviables i cada informador o opinador té els seus mots que empra tal com
li semblen. En un altre escrit ja vaig insistir en la necessitat de clarificar
els llenguatges per evitar confusions, imprecisions i tenir més cura per evitar
estigmatitzar, per culpa del llenguatge a la comunitat musulmana.
M’agradaria
precisar novament amb aquesta breu nota el concepte islamisme, ampliant el que
en el seu moment vaig escriure. S’ha consolidat una perversió del llenguatge
que vincula el mot islamisme, no com la religió associada a l’Islam, a les
concepcions violentes, intolerants i extremistes que tenen origen en la religió
musulmana. Fora útil, per exemple, emprar més el terme religió musulmana que
qualsevol mot que comporti una comprensió ideològica de la religió. Com vaig
escriure en el seu moment, mentre el terme cristianisme no té una càrrega
pejorativa, sí que la té el mot islamisme. Per més que, estrictament, el terme
pugui referir-se a la religió derivada de l’Islam, preval el que diu el diccionari
de l’Institut d’Estudis Catalans, com a primera accepció, “moviment politicoreligiós en pro de la islamització del dret, de les
institucions i del govern”. Actualment s’ha consolidat bastant la darrera
accepció de tal manera que es considera l’islamisme com un conjunt de projectes
ideològics de forta projecció política fonamentat i legitimat pels principis
islàmics.
No
hi ha un discurs únic sobre l’islamisme, al contrari. Existeixen molts
discursos que es presenten islamistes, però tots ells tenen uns trets comuns. Tots
tenen en comú d’aspirar a aplicar la xaria com única font de legitimitat
jurídica de l’Estat i l’autonomia de la seva visió de l’Islam versus la
defensada pels musulmans tradicionals. La visió de l’Islam propiciada per
l’islamisme és força àmplia ja que transita des d’una comprensió pluralista del
sistema polític i de les comprensions de la teologia islàmica, fins a visions
excloents i aspiracions polítiques autocràtiques. Des d’aquesta perspectiva l’islamisme
seria, segons l’opinió d’alguns experts, una manera d’instrumentalitzar l’Islam
a favor d’uns objectius polítics. Pot considerar-se com una resposta política
als problemes de la societat d’avui amb unes alternatives construïdes des de
l’Islam a partir de la seva reinterpretació i reinvenció de conceptes trets de
la tradició islàmica. Existeixen molts islamistes que han aparegut en contexts
diferents i que tenen idearis i estratègies diverses. No tot l’Islam polític ha
emprés el camí de la radicalitat terrorista. Això és important. Ja que en
alguns països musulmans, Turquia, Marroc, Tuníssia, etc... hi ha partits
islamistes moderats que participen en el sistema polític democràtic. Només uns
pocs, i són els que preocupen, s’han radicalitzat a partir d’una comprensió del
principi de la jihad repensat i formulat en clau política, i com a
justificació de la imposició de l’Islam per via del terror.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada