Els
darrers dies s’ha obert una discreta polèmica sobre el funeral en memòria de
les víctimes de l’accident de Germanwings el proper dilluns a la basílica de la
Sagrada Família de Barcelona. La primera consideració a fer és sobre el
caràcter d’aquesta cerimònia. Obvio plantejar la seva oportunitat, perquè és indiscutible
que davant una tragèdia d’aquesta magnitud la societat necessita fer un dol i
transmetre als familiars dels morts la seva plena solidaritat en el seu dolor.
El que trobo discutible és el caràcter de la cerimònia. La meva sorpresa és
saber, a través d’una nota de l’arquebisbat de Barcelona, que “la cerimònia religiosa per les víctimes
mortals del vol Barcelona-Düsseldorf organitzada pel govern central i el govern
de la Generalitat de Catalunya” En aquest sentit, el fet que l’acte central
sigui una “celebració eucarística i
comptarà també amb la participació d’un representant de la comunitat
protestant, un representant de la comunitat jueva i un representant de la
comunitat musulmana, els quals expressaran el seu condol i la seva solidaritat
amb els familiars dels difunts”, transmet la idea de que encara perviuen unes
actituds poc coherents amb la secularització de la societat i la no
confessionalitat que han de tenir les institucions d’Estat. Promoure un funeral
religiós des de les institucions de govern és un despropòsit.
Davant
de situacions com aquestes, en la qual la societat vol manifestar la seva solidaritat amb el dolor
dels familiars de les víctimes, cal actuar d’una altra manera. Per compartir aquest
dolor cal respectar la diversitat de creences i valors fonamentals que tenien
les víctimes i tenen el seus familiars. En aquest accident han mort persones
que representen la diversitat religiosa de la nostra societat. Hi havia
creients de moltes religions i persones sense cap fe. Davant d’aquest
pluralisme no té cap raó, és un absurd, celebrar una cerimònia exclusivament
religiosa. Cal adoptar un altre format més respectuós a la diversitat religiosa
de la nostra societat. Una alternativa, per exemple, podria ser un memorial dels
difunts on s’expressi la diversitat de creences de les víctimes i els seus
familiars. La mort ha unit les víctimes en una tràgic destí i el record dels
ciutadans ha de procurar no fer distincions per les seves creences. En una
cerimònia d’aquestes característiques, poden haver-hi hagi moments explícits per
fer presents la singularitat de les diferents religions, però això no li dona un to de cerimònia
confessional. Hauria ajudat a trobar aquest to no confessional fer aquesta
cerimònia en un espai sense cap significació religiosa.
Les
institucions públiques i algunes religions tenen encara alguna dificultat important
per entendre i gestionar l’espai de les religions en una societat secularitzada
i unes estructures d’estat que constitucionalment no són confessionals. Em dóna
la impressió que alguns cops, les inèrcies cultuals de les institucions
polítiques els condiciona a actuar com si encara fossin confessionals. Per la
seva part les tradicions religioses, i especialment l’Església catòlica,
haurien de fer pedagogia i renunciar a la preeminència que aquestes actituds
els concedeix. És una mala avantatge social.
En
el cas que, per voluntat expressa d’alguns familiars es volgués fer una
cerimònia religiosa, i donada la pluralitat de religions dels familiars, és un signe d’unitat en el dolor d’aquests
moments fer una cerimònia de caràcter interreligiós. La societat ha canviat el
seu perfil religiós i és normal que, davant de qualsevol esdeveniment d’aquesta
magnitud, s’evidenciï la seva diversitat religiosa. Per això, des de les
religions, cal saber oferir un acolliment religiós diferent als models
tradicionals seguits fins ara. Personalment, vaig trobar molt encertat, tot i
que la cerimònia no fou interreligiosa sinó ecumènica, com es desenvolupà
l’acte celebrat a Colònia el 17 d’abril on catòlics i protestants, pregaren
pels morts i pel consol dels seus familiars en una emotiva celebració del
record. No serà així en la cerimònia de la Sagrada Família on l’eucaristia
catòlica omplirà la quasi totalitat de la celebració. És cert que l’Església
catòlica té un enorme pes en la història i la cultura del nostre país, que no
cal oblidar ni menystenir, però no cal ponderar aquesta preeminència amb major presència
en cerimònies com aquestes. No és el moment.
En
unes circumstàncies com aquestes, abandonar la perspectiva interreligiosa per
accentuar la rellevància d’una religió i la subordinació de les religions considerades
minoritàries, no es bo per ningú. Ni es bo socialment, perquè evidencia les dificultats
que encara hi ha per assumir la gestió la diversitat religiosa en un context de
no confessionalitat de les institucions de l’Estat; ni és bo per l’Església
catòlica perquè el seu protagonisme preeminent en la celebració es pot
interpretar socialment com imposició i induir a una confusió innecessària; i ni
és bo per les religions minoritàries perquè accepten donar per bo un escenari
que els atorga de nou un paper secundari i subaltern. Per això, miri’s com es
miri, tinc la impressió que no s’ha encertat en el caràcter i format de
cerimònia de record de les víctimes de l’accident d’aviació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada